Wat is het verschil tussen de huidige Intel/AMD processors?

Sinds kort werk ik bij een electronica bedrijf en werd mij opgelegd om thuis wat informatie op te zoeken over onze producten. De overige producten lukt mij wel maar ik blijk het grootste probleem met de laptops te hebben. Momenteel verkopen wij laptops met de volgende processors: Intel Pentium, Intel Celeron, i3-i5-i7 en een aantal modellen van AMD. Nu weet ik in grote lijnen wel waar het verschil in zit. Maar nu vroeg ik me af, in welke volgorde van snelheid en prestaties deze processors liggen? Ik weet dat er binnen één type processor ook weer verschillen liggen (dual core, quad core etc..) maar ik vroeg me af hoe ik concreet een verschil tussen deze processors kan weerleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html Om een globaal idee te krijgen. Pas op, dit zijn voornamelijk synthetische tests, geen tests met echte programma's als photoshop bijvoorbeeld. Er staan daarnaast ook nog Desktop modellen tussen. Als je wil kan je nog extra tests bijvoegen door vinkjes te klikken. Wat ook nog van belang is bij laptopCPU's zijn de letters na het getal bij Intel. Sommige letters geven aan dat ze bijvoorbeeld extra energiezuinig zijn. Waar een desktop i5 altijd 4cores is, is een laptop i5 de ene keer 2cores de andere keer 4c. AMD's A10-A8 etc hebben altijd een betere interne videokaart in de CPU (dan heet het een APU) dan Intels HD4xxx(de interne GPU van Intel CPU's) oplossing. Niet dat ik ooit iemand aan zou raden om een laptop te nemen om te gamen, laat staan om te gamen met een iGPU, maar toch. Als iemand dan een goedkope videokaartloze laptop wil, kan je beter een laptop met een A6 meegeven dan een met een Intel i7. Toch zal je veel die vraag krijgen, als ik zo het aantal vragen op GV tel van jongeren die een "gamelaptop" willen.

Antwoorden (2)

Processoren hebben meestal wat informatie in de aanduiding staan, ik zal een voorbeeld geven: Intel Core i5 4310M @ 2.7 GHz. Er staat dat dit een processor is van de vierde generatie i5-series (i5 4xxx), die in een laptop zit (M) en een kloksnelheid heeft van 2.7 GHz. Over het algemeen zijn processoren uit een nieuwere generatie beter dan uit een oudere, dus een i5 2xxx zal minder goed zijn dan een i5 4xxx. Nog een verschil is te zien in de kloksnelheid, hoe hoger deze is, hoe sneller (in de meeste gevallen). Ook maken het aantal cores uit: hoe meer cores, des te meer taken een processor uit kan voeren. Tenslotte kun je ook nog aan de kenletters zien of de processor meer voor snelheid gaat of voor besparing op energie. Ik zou adviseren om ook nog op de site van Intel (die ik als bron heb toegevoegd) te kijken.

Celeron en Pentium zijn meestal budgetmodellen, of wat oudere laptops. i3 is een instapmodel en meestal sneller dan Celeron en Pentium. i5 is weer krachtiger dan i3 en de serie eindigt met de i7, de snelste processoren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waar bespreek je nu het verschil met AMD-cpu's?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat had ik er bij moeten plaatsen, inderdaad. Ik heb me nooit echt verdiept in AMD processoren, en heb ik maar wat beter m'n best gedaan op het Intel gedeelte.
Ik denk dat je je best abonneert op een computertijdschrift. Elke nieuwe processorgeneratie wordt dan wel eens getest en besproken en zo kan je de ontwikkelingen bijhouden.

Omdat je aangeeft wel je weg te vinden in de specs en extra aanduidingen in het ergste geval betekenen dat je moet opzoeken wat ze bedoelen zal ik mij in de rest van mijn antwoord beperken tot wat je mag verwachten van de prestaties van de huidige generatie amd en intel:

Naar prestaties toe kan je zeggen dat intel een betere prijs/prestatieverhouding heeft in het hoge segment (intel i5 en i7) en AMD net weer in het lagere budgetsegment (AMD A4 en A6). Bij deze redenering heb ik de grafische kern van de tegenwoordige apu's wel niet meegerekend. Daar heeft AMD sowieso de sterkste kaarten in handen. Maar als grafische kracht belangrijk is, komt er sowieso een sterke grafische kaart in zo'n pc. En is grafische kracht minder belangrijk, maakt het ook niet echt meer uit of het om een graka, onboard gpu of apu gaat. Toch?

Voor wat simpel tekstverwerken en/of simpel internetgebruik is daarom zo'n AMD A4 of A6 aangewezen.
Voor wat basisgebruik of gevorderd internetgebruik is een i5 geschikter.
En voor zwaardere toepassingen zoals games en zaken als video- en fotobewerking is een i7 aangewezen.

Let wel (en dit geldt dan wel weer voor ALLE processorgeneraties): die benamingen geven het doel aan. Een i7 voor een desktop is dus bedoelt voor zware toepassingen en van een i7 voor een laptop kan hetzelfde gezegd worden. Toch moet dit in verhouding tot elkaar gezien worden. Laptop cpu's/apu's zijn nu eenmaal beperkter. Als stelregel kan je aannemen dat een laptopcpu ondanks een gelijk(w)aardige benaming zo'n 2 jaar achterloopt op een desktop-cpu qua prestaties.