Wat is het verschil tussen 240 en 256 gb qua performance?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
paulus811
9 jaar geleden
De opslagcapaciteit heeft niets met performance te maken. Iets specifieker graag. Over welk ding heb je t?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een SSD schijf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tip: Om een SSD langer mee te laten gaan moet je hem nooit defragmenteren en altijd 10% ongepartitioneerd laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"De opslagcapaciteit heeft niets met performance te maken." Dat is niet geheel waar. Er zijn juist een hoop gevallen (geweest?) dat groter is sneller binnen een zelfde SSD-serie wel klopt(e). Dat omdat dan bijvoorbeeld 2x zoveel chips werden gebruikt. Je zag dan zeker sprongetjes tussen bepaalde groottes. Je krijgt dan ongeveer het effect zoals in sommige RAID-opties. Bij HDD's is ook ooit een tijd geweest dat groter bij bepaalde lees/schrijfacties sneller betekende, aangezien je meer data per rondje onder de naald doorgaat. Dit gaat tegenwoordig niet meer zo goed op. >Je kan niet 1-op-1 iets zeggen over grootte en performance. Zou ik zeggen. 240>256 zal dat verschil sowieso niet kennen. Dat is vaak 16GB verstopt om zo write-wear te voorkomen. Ongeveer wat WDHBGS zegt over 10% ongebruikt laten, maar dan al door de fabrikant zo geregeld. Daarnaast zal het dan gaan over andere merken/series, zodat er al helemaal niets over gezegd kan worden.

Het beste antwoord

Je spreekt over honderden gb, ik veronderstel dat je het over een harde schijf hebt. De snelheid/kracht (performances) van harddisks staat los van de grootte. Bij een traditionele harddisk is o.a. de rotatiesnelheid (rpm) van belang. De lees en schrijfsnelehden zijn dan belang. Een SSD is nog veel sneller, maar ook binnen SSDs zit verschil. 16gb extra opslagruimte maakt geen verschil qua performance, alleen qua capaciteit.