How plaats ik mijn fan in de computer?

Ik heb mn ventilator van de computer stofvrij gemaakt, maar heb geen idee meer hoe ik hem erin moet plaatsen. Ik heb fotos toegevoegd: http://imgur.com/a/JecqA. Op de achtergrond zie je het 'gaas' waar de fan tegenaan moet. Iemand enig idee welke kant van de fan tegen het 'gaas' aanmoet dus richting de buitenkant. Alvast vriendelijk gedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fan blaast meestal in de richting van waar de draadjes zitten. In welke richting de fan moet blazen hangt af van waar deze in de behuizing komt: achteraan en bovenaan moet de fan uit de behuizing blazen opzij, onderaan en vooraan moet de fan in de behuizing blazen (ook wanneer de fan opzij hoger staat, hij staat dan namelijk sowieso naar het moederbord gericht en de lucht uit de case blazen is daar totaal zinloos. Het is namelijk de bedoeling dat de lucht gaat 'botsen' met de componenten op het moederbord en zo deze afkoelt). Zoals het op de foto's te zien is lijkt dit gewoon een fan achteraan, met als functie de warme lucht weer te verwijderen. Dus moet je deze zo installeren dat hij de lucht uit de behuizing blaast en dus met het kabeltje naar de buitenkant.

Antwoorden (2)

Ergens op de zijkant van de fan zul je een klein pijltje zien staan. Die geeft aan naar welke kant de lucht geblazen wordt. Hoe je je fan dan gaat plaatsen, is afhankelijk van of je warmte wil afvoeren of koelte naar binnen wil blazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fan blaast altijd naar de kant waar de motor op een paar “spaken” aan het frame vast zit, dat is ook de kant waar het etiket zichtbaar is, en waar de elektrische stroomdraadjes zitten. Dat doen ze omdat de fan dan de kans krijgt om in ongestoorde luchtstroom te draaien. Zou de luchtstroom eerst langs de spaken moeten, dan zou de fan voortdurend in de wervelende lucht achter die spaken draaien en daardoor meer lawaai maken. U hoeft dit principe niet te onthouden, maar als u het snapt blijft het gemakkelijker vanzelf hangen.

Bron: dit filmpje over hoe een fan blaast en zuigt (maar dit hóef je niet te gaan bekijken):
https://www.youtube.com/watch?v=wlgfAO2Jtls

Wel even een kanttekening maken: als je de twee draadjes losneemt en later verkeerd-om aansluit, dan zal de fan wel de verkeerde kant op gaan draaien, verwacht ik! En dan krijg je meer lawaai en minder luchtstroom, want de vorm van de bladen is niet erg geschikt om steeds de verkeerde kant op te draaien. Het kan wel, maar niet efficient, en dat is niet anders dan bij een schroef van een schip.

Nu moet je ook nog weten of die fan lucht in de kast moet blazen of uit de kast moet zuigen!

Aan de achterzijde laat je normaal gesproken lucht naar buiten zuigen, en omdat de warmste lucht in de kast bovenin gaat zitten, hoort die afzuigventilator ook zo hoog mogelijk te zitten.

Eventuele inblaasfans zet men meestal laag in de kast, aan voorzijde en/of eventueel in de zijkant, dat hangt ook samen met de lokatie van de heetste componenten in de kast. Maar een wat hogere toevoer van frisse lucht kan ook, die koelere lucht zakt eenmaal binnen alsnog naar beneden, en het hoeft dus niet altijd met een apart ventilatortje te gebeuren.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Hier wat uitgebreider over en weer gediscussieer over hoe welke fans moeten blazen of zuigen:
http://forums.cnet.com/7723-7591_102-401990/position-of-cooling-fans/ En hier meer details over waar de koelfans het beste kunnen zitten:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/270469-29-where-place-case-cooling-fans Wat u ook niet hoeft te weten:
Dat een ventilator liefst in ongestoorde lucht moet draaien, speelt ook een rol bij windturbines. Daar draaien de bladen (wieken) ook aan de windkant van de mast waar de machinekast met de generator op staat. Anders zou de luchtstroom langs de bladen telkens onderbroken worden door de paal die in de weg staat voor de wind; dan zouden de bladen elke keer een schok te verwerken krijgen, en dat hoor je (en je ziet het terug in de onderhoudskosten!). En vliegtuigen hebben de propellers bijna altijd vóór de vleugel (of vóór de romp). Erachter kán ook wel, en het komt ook sporadisch voor, maar geeft meer trillingen en lawaai, en slijtage! Los van nog weer andere nadelen.