Hoe zorg ik ervoor dat Windows 7 draait op een SSD en niet op de HDD?

Ik ben van plan om een SSD schijf aan te gaan schaffen. Ik heb al een HDD en deze wil ik gewoon behouden. De SSD ga ik gebruiken voor de snelheid.

Maar hoe zorg ik ervoor dat Windows 7 via de SSD draait en niet via de HDD?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Dat bepaal je op het moment dat je W7 installeert. Als je deze installeert op de SSD dan draait hij op de SSD; zo simpel is het. Even opletten dus dat je W7 op de goede schijf installeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe zit het dan als ik al Windows 7 op geinstalleerd heb op mijn HDD? Moet ik Windows 7 dan opnieuw installeren op mijn SSD?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker. Windows kan niet draaien van de SSD als deze daarop niet geïnstalleerd is. Als je ook de Windows op de HDD laat bestaan creëer de dus een dualboot systeem. Je kunt dan kiezen welke van de twee besturingssystemen je gebruikt tijdens het opstarten van de PC. In de praktijk zal je dan altijd kiezen voor de SSD omdat deze nu eenmaal sneller is; je hebt tenslotte niet voor niets gekozen voor de SSD. De meest voor de hand liggende configuratie is dat je Windows installeert op de SSD en dat je de HDD gebruikt voor data opslag. Zodoende raak je nooit bestanden kwijt mocht de SSD een keer crashen en je besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd dient te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Jason8100 al zei, Je kunt je HDD klonen naar de SSD als er voldoende ruimte is.
Ik had het ook op deze manier gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon herinstalleren die hap. gerommel met overzetten is gerommel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ dus
Je kunt de data op de harde schijf overzetten naar de ssd. Paragon partition manager is hier een prima programma voor, link bij bronnen.
Je kunt dan de schijven klonen en de partitie grootte aanpassen. Let hierbij op dat er op de hardeschijf niet meer data staat dan die op de ssd past.
Daarna raad ik je aan om eerst de ssd te testen. Dit kan door de hardeschijf los te koppelen of via het bootmenu vanaf de ssd op te starten. Als dat goed gaat kun je daarna de oude hardeschijf formatteren.