Mijn computer start niet meer op, kan iemand mij helpen?

Mijn computer (PC, geen laptop) heeft het altijd prima gedaan. Nu heb ik hem een jaar niet gebruikt (ook niet aangezet) en nu wil ik hem gebruiken om foto's af te halen etc.. Maar nu start hij niet meer op.

Als ik hem opstart krijg ik een Windows Prompt scherm met System Console erboven met een lap tekst en dan:
"WARNING
ERROR
02B0: Diskette drive A error
ERROR
CPU had been changed"

Dan staat er press to resume

Dus dat deed ik en dan komt er weer een melding:
"Windows kan niet worden gestart vanwege een probleem in de software.
Meld dit probleem als:
De benodigde DLL-bestanden voor de kernel laden.
Neem contact op met uw leverancier over dit probleem."

Ik heb echt totaal geen idee wat dit allemaal betekend.. Lijkt wel Russisch in mijn ogen.. Kan iemand mij hiermee helpen? Oftewel, kan ik hier zelf iets aan doen? Of moet ik echt de leverancier contacteren? En zo ja, wie is de leverancier? Is dit de computer zelf "Fujitsu Siemens"? Of is dit Windows? Of is dit de winkel waar ik hem gekocht heb?

Ik ben echt totaal niet handig met de binnenkant van computers (hardware/errors etc) dus misschien is dit wel een hele domme vraag maarja ik weet me er echt geen raad mee.. Hopelijk kan iemand mij helpen..

P.S. ik heb foto's bijgevoegd van de schermen die ik krijg, misschien helpt de rest van de tekst ook nog..

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja ik zie alleen een zwart vak als foto als ik naar mn vraag kijk, maar als je erop klikt boven en onder zie je de fotos..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je naar het onderste scherm kijkt zie je dat de bios terug gezet is op 2007.Dat houdt in dat de back-upbatterij ontladen of defect is.Als ik jou was zou ik de pc een paar uur aan de stroom hangen zodat deze zich kan opladen.Daarna ga je weer de bios in en stelt de tijd datum en de opstartvolgorde (onder Boot) opnieuw in.Als na het starten blijkt dat de pc weer in dit afgebeelde scherm terecht komt is de batterij defect en zal moeten worden vervangen.De batterij is die grote zilverkleurige knoopcel die op het moederbord zit.Ik heb dit vaker gezien bij oude pc's die een tijd ongebruikt zijn geweest,want een processor gaat niet "zomaar"kapot hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke en maakt het nog uit in welke volgorde ik die boot instel? want ik heb nu gewoon wat gedaan en nu krijg ik wel een ander scherm met tekst en dan weer de melding windows kan niet worden gestart vanwege een fout in de software etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ze allemaal geprobeerd, het enige verschil is dat ik dan een scherm krijg van Bootmanage ofzo.. met heel veel codes en dan "no dhcp or proxydhcp offers were received. Closing bootmanage" en dan weer die melding dus.. geen windows prompt scherm meer met die errors, maar nog steeds start hij niet op.. toch maar een nieuwe batterij kopen dan.. weet je toevallig ook hoe duur die zijn? en kan je die gewoon bij elektronicawinkels (expert/mediamarkt o.i.d) kopen? of moet dat bij een karwei of iets haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet er voor de zekerheid een nieuwe batterij in (ongeveer €10,=) en dan stel je de klok en de datum in.Druk dan nog niet meteen op F10 maar op ESC en ga meteen met de pijltjes naar BOOT.In het menu BOOT stel je de Diskette drive als first boot in.
Daarna stel je als second boot de CD rom in en als third de harde schijf.Indien er geen diskette drive aanwezig is stel je de cd rom als first en de harde schijf als second in.En dán pas druk je op F10 en vraagt de pc of hij dit moet opslaan.Daarop geef je Y(yes) en enter.Dan moet die pc vanzelf opnieuw gaan opstarten en weer naar windows gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De knoopcel van het moederboard zal zichzelf niet opladen door de pc aan de stroom te hangen.Dit is namelijk geen oplaadbare batterij.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is je processor of je diskette-drive kapot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En kan ik daar iets aan doen? En hoe gebeurt dat zomaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak gebeurt het doordat de computer ooit langdurig oververhit is geweest. En uit welk jaar komt de computer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En omdat hij al een tijd niet aangestaan heeft, vermoed ik eerder dat er heel veel stof zit in de computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uuhm volgens mij uit 2004, er staat op die sticker alleen maar chinese tekens hahaha dus ik weet t niet.. hys wel al oud, maar wel een XP-versie (zit een sticker van xp op)
De batterij van de Bios is leeg. Deze is niet oplaadbaar. Je zult een nieuwe, zogenaamde CMOS batterij in je computer moeten zetten.

Dit is bijna altijd een platte knoopcelbatterij van het type CR2032.

Deze is herkenbaar (op het moederboard) als een zilverkleurig plat schijfje met een diameter van 20 mm en een dikte van ca. 4 1/2 mm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Euhmmmm , nu als je hem opstart zou ik er niiiiks aan doen helemaal niks, want als je er verder m aan gaat zitten heb je kans dat je computer verder kapot gaat, als ik jou was zou ik naar een specialist gaan die er meer verstand van heeft want waarschijnlijk draait hij nu in een rondje , en de batterij is waarschijnlijk kapot/defect
Want bij dit soort soorten van windows komt dit best vaak voor denk ik ik zou een herstel disk/schijf kopen of bij je verkoper eens langs te gaan en te laten zien wat er mis mee is