Wat kan een multimedia speler doen dat een PC niet kan?

Mijn PC is via HDMI kabel aangesloten aan TV,wat zou de rol van een media speler zijn?

9 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Niets,

de vraag die je je moet stellen is wat een (ht)pc kan wat een mediaspeler niet kan.

En dan wordt het antwoord plots: veel!

Natuurlijk kan je met een htpc alles wat je ook met een doorsnee-pc kan. Maar de hoofdtaak van een htpc is toch als mediaspeler fungeren. Wat de meerwaarde is t.o.v. een mediaspeler?

Flexibeler, upgradebaar, als deze ooit niet meer volstaat kan je hier hard- of softwarematig een mouw aan passen.

Bij een mediaspeler gaat dat niet. Daar heb je met een beetje geluk nog eens een interessante firmware update. Maar vroeg of laat kom je een mediaformaat tegen dat je mediaspeler niet kan afspelen. Bij een htpc is het dan een kwestie van extra codecs te installeren.

Bij een mediaspeler begint dan een ingewikkeld verhaal:
- Vervangen?
- realtime converteren en streamen vanaf pc (moet deze ook al heel de tijd draaien en heeft daar vaak z'n handen, euh, cpu-cores mee vol).
- of alles zelf handmatig gaan converteren (veel plezier, weet je alvast naar welk formaat?)

Kortom met een mediaspeler kom je vroeg of laat in de problemen qua afspeelcompatibiliteit. Bij een htpc zal dat nooit een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helemaal niets. Alles wat een multimediaspeler kan, kan een pc ook. Zeker als je hem uitrust met een tv kaart en mediacentre software of XBMC. Daarnaast is een oc veel krachtiger en breder inzetbaar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
koraal19
9 jaar geleden
ik heb XBMC geinsaleerd,dat gaat super,Bedankt.
Een mediaplayer kun je met een afstandsbediening bedienen, dat zie ik met een pc niet snel gebeuren. Ook is een mediaplayer compleet stil, een pc maakt toch vaak geluid dat hinderlijk kan zijn als je een film kijkt.

Maar als je het geen probleem vindt dat je de pc niet kunt gebruiken tijdens het film kijken en dat de pc dicht bij de tv moet staan om de kabel te laten passen, kun je een pc gebruiken om films te kijken.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de PC een TV kaart plaatst, heb je de afstandsbediening erbij. En met wat dempers is een PC zeer stil te maken. Sterker nog, mijn Xtreamer maakt meer geluid dan mijn PC
paulus811
9 jaar geleden
Ja, maar dan moet je ongeveer net zoveel investeren als een mediaplayer kost. En je kunt dan nog steeds niet je pc gebruiken terwijl je film kijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het klopt dat een htpc meer kost dan een mediastreamer. Maar heeft ook veel meer mogelijkheden, dus dat is een interessante investering. En dat mediaspelers zo stil zijn wil meestal ook zeggen dat ze slecht gekoeld zijn en dus rap klaar voor het schroot. En daarbij, eens je een film opstaat hoor je de pc niet meer. En de pc voor 'iets anders' gebruiken terwijl je naar een film kijkt is niet bepaald het concept van een htpc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ paulus: natuurlijk kost een pc meer dan een mediaspeler maar hij kan dan ook heel wat meer. En waarom zou ik de pc willen gebruiken als ik een film kijk. Ik zit toch ook niet achter mijn PC als ik tv kijk? Ik geloof niet dat een htpc daar iets aan veranderd
paulus811
9 jaar geleden
Klopt beerenburgertje, maar ik praat vanuit een situatie waarin ik niet alleen in huis ben en mijn vrouw soms de pc gebruikt terwijl ik film kijk of andersom. Omdat ik niet weet of de vragensteller alleen woont, vind ik het wel een argument om te noemen. Fijn van de - , ik hoop dat iemand nog gaat aangeven waarom ik die verdient heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry, aar die min was niet van mij. als ik die geef motiveer ik hem.
paulus811
9 jaar geleden
Geloof ik gelijk en het was zeker niet mijn bedoeling om dat te suggereren. Je had m anders meteen wel gegeven en dat is mits gemotiveerd, ook helemaal geen probleem. Dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je vrouw de pc gebruikt zal ze niet de htpc gebruiken maar de 'gewone' desktop-pc. Los van dat feit vind ik persoonlijk niet echt dat dat argument ook maar ergens op slaat. Of je nu een htpc of andere pc gebruikt om een film te kijken of voor om het even wat. Als jij 'm gebruikt kan iemand anders 'm niet gebruiken (film kijken of niet verandert niets aan dat principe). Dat is dan een kwestie van afspraken maken of elk 'n eigen pc hebben. Ik vind het antwoord net geen min waard, maar ik begrijp de min wel. Zoals ik ook begrijp waarom een min vaak niet wordt gemotiveerd als je ziet hoe hier daar soms op wordt gereageerd. Maar soit. Niet beschuldigend bedoeld ofzo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook iets nemen wat er in feite tussenin zit: de Raspberry Pi. Je kunt er o.a. XBMC opzetten.