Kan ik wifi ontvangen op mijn pc?

Ik heb een pc gekocht van mij werk alleen nu loop ik tegen en klein probleempje aan de pc ondersteunt geen wifi nou vroeg ik mij af of ik gewoon een klein chipje in de pc moet steken of moet ik hem dan echt naar een computer bedrijf sturen om er wifi in te laten bouwen. Nou heb ik ook iets gehoord met een stopcontact en een kabel en dat je er dan 1 bij de router moest plaatsen en 1 waar je pc stond en dan via een kabeltje kon verbinden alleen daar weet ik niet zo veel van dus daar zou ik graag wat meer informatie over willen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
22.5K

Antwoorden (3)

Hier bestaan WiFi dongles voor. (bron 1)

Tevens bestaan er draadloze verbindingssets.
Hiermee transporteer je het internetsignaal naar een adapter in het stopcontact bij je modem(router). Het signaal verspreidt zich vervolgens via het lichtnet naar een adapter elders in huis (bij voorkeur op dezelfde stroomgroep). Vanaf die adapter kan je dan weer een netwerkkabel naar de gewenste pc aansluiten. (bron 2)

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja... en je kan dit allemaal prima zelf doen. ;)

Toegevoegd na 5 minuten:
Bron toegevoegd (nummer 3) over de werking van een draadloze verbindingsset.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen probleem, graag gedaan. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
... ben erg benieuwd naar de motivatie achter de thumb down...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk om de foutieve informatie, voor zover ik weet is het namelijk zo dat er met zo'n verbindingsset geen verbinding tot stand gebracht word via het lichtnet maar gewoon via een WiFi verbinding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het antwoord is natuurlijk verder helemaal prima ;) de thumb down zou echter wel daardoor kunnen komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://kpn-klantzm.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/10957
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
van mij een +
(@Markie123: Er is geen sprake van foutieve info)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heet geen draadloze verbindingsset, maar Powerline en HomePlug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WDHBGS Zelfde beestje, andere naam
Je hebt verschillende opties. Je kan zgn. homeplugs gebruikten, wat inderdaad is waar jij het over hebt. Het internet loopt dan via het stroomnet en je maakt van je stopcontact als het ware een netwerkaansluiting die ergens in de buurt van je router uit komt.

Dit zijn goede oplossingen wanneer je geen kabel kan trekken en toch een stabiele en snelle verbinding nodig hebt.

Maar als je gewoon wil internetten en verder geen zware bestanden hoeft over te zetten, kun je natuurlijk ook gewoon wifi in je computer bouwen, zoals jij dat zegt.

Dit kan op twee verschillende manieren: Via USB of via een PCI-kaartje. Voor de laatste optie moet je je PC openmaken, maar gezien de manier waarop jij je vraag geformuleerd hebt, doe je dat liever niet. Dan blijft de USB-optie over.
Hier heb je twee opties waar goede ervaringen mee zijn:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/310/279931;262961/categorie/

Je steekt het in een USB-poort, installeert de driver (als Windows dat niet al zelf doet), en je kan vervolgens zoeken naar een draadloze netwerk.

Het gaat dus over opties van iets meer dan 10 Euro.

Overigens moet je wel vooraf even controleren of het gebouw waarin je werkt gewoon wifi-signalen toelaat. Heb je bijv. een telefoon met wifi en werkt dat gewoon naar behoren wanneer je op de plek bent waar je computer staat? Dan is er geen probleem. Echter zijn er bepaalde nieuwbouwhuizen van tegen het einde van 2000 en later die wat lastig zijn met draadloze signalen. Mocht je net een zo'n huis/gebouw zitten, dan moet je toch aan die homeplug-optie of een netwerk-ethernetkabel trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hardstikke bedankt voor de uitleg !
Je hebt 4 mogelijkheden:

Een bridge, een kabeltje doortrekken, powerline of een wifi-adapter in je pc stoppen.

Die laatste 2 mogelijkheden zijn degene die jij opnoemt.

Bij powerline gaat de data over het stroomnet. Je stopt er eentje in de muur bij je router en eentje bij je pc en je hebt verbinding met elkaar.

Wifi op je pc met een adapter kan op 2 manieren. Met usb en met een pci-kaartje. Hoewel je die laatste moet inbouwen heeft deze wel de voorkeur. Meestal hebben deze namelijk afzonderlijke antennes die je kan richten. Als je dat vergelijkt met de antennes in zo'n usb-adaptertje zijn die in die laatste niet heel gunstig geplaatst omdat alles te dicht op elkaar zit in de behuizing van zo'n klein adaptertje.

Als je zo'n draadloze netwerkkaart inbouwt of laat inbouwen in je pc doe dat dan wel in een zo laag mogelijk uitbreidingsslot. Hoe verder deze netwerkkaart namelijk wegzit van je cpu en geheugen hoe minder last je draadloze netwerkkaart heeft van de storingen hiervan. (de frequenties van cpu en geheugen liggen namelijk dicht in de buurt van die van de draadloze netwerken en dit geeft vaak storingen).