Mijn router werkt thuis niet maar ergens anders wel. Hoe kan dit?

or ‘ik ben een paar dagen weg geweest en toen ik thuis kwam ontvingen mijn laptop en telefoon geen wifi-signaal meer. hen een andere router geprobeerd, maar die werkt ook niet. ik ben met beide routers naar een computerzaak gegaan en daar werkten ze allebei wel. iemand een idee waarom mijn beide routers thuis geen signaal uitzenden maar ergens anders wel?’

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is je router ook je modem? Werkt je modem wel? Leg eens wat meer uit. Geef eens wat nummers en merken. Weet je goed waar je moet kijken om een draadloze verbinding tot stand te brengen? Werkt een bedrade verbinding wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn router is niet mijn modum.Het gaat om een router van sitecom. Ook als de modum het niet deed gaf de router altijd signaal. Nu werkt de modum wel maar de router niet. Het heeft lange tijd wel gewerkt dus tot zover weet ik hoe ik een draadloze verbinding tot stand moet brengen ja. Een bedrade verbinding naar mijn pc werkt al heel lang niet sinds een lange tijd geleden bliksem is ingeslagen. Draadloos heb ik daarna gewoon prima verbinding gehad. Huisgenoten die gebruik maken van dezelfde modum hebben geen problemen. Het is bij mijn weten puur de router die het hier niet doet. In de computerzaak waar ik net was kreeg ik wel het signaal van mijn router binnen op mijn telefoon. Vervolgens thuis weer de router aangesloten en ik krijg geen signaal binnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al eens geprobeerd met andere netwerkkabels tussen modem en router en op andere priezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord modem komt van modulatie/demodulatie, dus het zet een analoog signaal om naar een digitaal signaal en weer terug. Dit als reactie op spelling "modum" en waarom dat niet de correct spelling is. Overigens is de situatie een modem en meerdere routers een bijzondere. Je kunt beter werken met 1 modem, 1 router die de ip interne ip adressen uitgeeft en meerdere repeaters om het signaal te versterken en overal in het huis te krijgen. Anders zit je binnen een huis al met meerdere wifi kanalen die gebruikt worden. En als je buren dat ook doen, dan zijn heel snel alle kanalen bezet.

Antwoorden (2)

De wifi routers van tegenwoordig zijn zoveel in gebruik, dan alle kanalen lokaal in gebruik zijn. Dus het lijkt er op dat de buren zo vriendelijk zijn geweest om de periode dat jullie weg waren een extra wifi router neer te zetten, deze heeft de vrije kanaal op gebruik genomen en nu zijn jullie weer terug en zit de hele lucht vol met wifi kanalen. En dat kanaal waar jullie vroeger over uitzenden is niet meer vrij.

Dit is uit te test door de laptop en/of gsm te laten kijken naar alle wifi signalen die er zijn en als alle wifi-routers zeer goede signaal sterkte hebben en er erg veel zijn, dan is dit het probleem.

De oplossing hiervoor is niet simpel. En vereist een tactiek van samenwerken met de buren ivm dat elke buur zijn eigen prive kanaal heeft.

Als je het oplost door het signaal van de wifi router te versterken dan start je een oorlog die niemand kan winnen.

Kortom waarschijnlijk is dit een probleem die alleen lokaal in de buurt opgelost kan worden en zit de oplossing niet in een andere router te kopen of te gaan gebruiken.

Overgaan op andere kanalen of brandbreedtes die wel vrij zijn is waarschijnlijk een van de mogelijk oplossingen.

Toegevoegd na 1 dag:
De bron van computerworld legt het probleem uit, maar gaat uit van het probleem van een te zwak signaal.
De bron over IEEE 802.11 is zeer technisch, maar legt wel goed uit hoe het zit met de frequenties en wifi kanalen, voor deze bron is handig als thuis bent in de wiskunde en de natuurkunde.
De bron over Wi-Fi is veel minder technisch en voor mensen welke niet zo thuis zijn in de theoretische kant van de draadloze netwerken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een router maakt altijd gebruik van dezelfde standaardkanalen, en ze worden niet automatisch gekozen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een router vertaald het ene set van afspraken (protocol) in de andere standaard protocol. En wifi is een van die afspraken. De meeste wifi routers zijn standaard ingesteld dat ze automatische een leeg kanaal kiezen, dus bij het opstarten wordt een standaardkanaal uitkozen. Nu heb ik het vermoeden dat met het kiezen iets mis gaat.
Doordat twee verschillende routers genomen zijn. Is de kans klein dat het aan de routers ligt. Ik ben niet eens de stelling dat een wifi router niet automatisch het kanaal kiest. Je kunt een wifi router vast op een kanaal zetten, maar dat doe je alleen als je zeer goed weet wat je doet en als je volledige controle over de andere routers hebt en wil hebben. Dit gebeurt in bedrijven en bedrijfsterreinen waar wifi signalen mogelijk kunnen storen op andere signalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik snap nu wat je bedoelt. Je hebt namelijk verschillende kanalen en ook dat is weer te verdelen. Dat laatste kiest de router zelf, maar dat eerste normaal niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hebben het mogelijk over twee verschillende kanalen. Wat je als gebruiker ziet is diverse draadloze netwerken met namen welke de gebruiker zelf kan kiezen en de eigenaar van de router zelf een naampje kan geven. Deze wifi netwerken zenden uit genummerde kanalen met afgesproken frequenties. In de bronnen zet ik wel een link neer want anders ben ik aan het overtypen en dan ook nog fout. In die bron staat uitgelegd hoe het zit met de frequenties en de kanalen.
Zou het kunnen zijn dat je van de provider geen signaal krijgt? Ik lees namelijk dat je telefoon het ook niet doet en meestal is deze met hoofdstation direct op router aangesloten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit valt uit te testen door via een bedrade verbinding een computer te verbinden met de router en dan kijken of je wel of niet een internet verbinding hebt. Stap voor stap uit testen wat wel en wat niet werkt.