Als een laptop op een stenen vloer valt (van op de tafel), welke schade zou je dan aan de buitenkant ervan zien?

Deze vraag houdt verband met mijn vorige vraag over het gebroken scherm.
Heb een mail gestuurd naar de verkoper om toch te proberen garantie erop te krijgen, hij gaat het vragen aan de fabrikant, maar zelf blijft hij erbij dat hij gevallen is, omdat het scherm op verschillende plaatsen gebroken is. Maar wij zijn zeker dat dit niet gebeurd is en de laptop hebben we nog maar 2 maanden.
Voor de rest werkt de laptop nog als we hem aansluiten op een ander scherm, want zoals reeds gezegd is het scherm stuk.
Aan de buitenkant van de laptop merken wij ook niets speciaals (geen krassen of scheurtjes of afgebroken stukken of zo), behalve dat de verkoper gezien had dat er onderaan een klepje niet goed dicht was en dat er een klein oranje dingetje ontbreekt waarmee je de batterij kunt ontgrendelen. Maar hij is al eens binnen geweest ter reparatie van een box die van in het begin niet werkte, misschien hebben ze dit dan niet goed dicht gedaan. Ik kan anders niet denken hoe dit een beetje open kan staan.

Toegevoegd na 6 uur:
Na de reacties gelezen te hebben even hier nog een rechtzetting: met de buitenkant bedoel ik dus eigenlijk de volledige buitenkant dus ook het toetsenbord dat wel degelijk aan de buitenkant is als de laptop open is. Met binnenkant bedoel ik dan eerder hetgeen in de computer zelf zit waar je dus zelf niet aan kan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je zeker dat niet bv een kind of partner of een ander in huis hem heeft laten vallen en dat niet heeft gezegd? Vallen hoeft niet perse van grote hoogte te zijn, ook van 30cm hoogte kan al genoeg zijn; net hoe ie terecht komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
we zijn zeker dat hij niet gevallen is.

Antwoorden (5)

Ligt aan de buitenkant van je laptop. Mijn laptop is van witte kunststof uit één stuk, daar zie je niets aan (het deukt niet) of er moet een stuk afbreken.
Als je een metalen buitenkant hebt zul je krassen zien en deuken.
Als er een metalen of plastieken randje om de laptop zit zal dat eraf kunnen breken.

Ondiepe krasjes komen meestal van gewoon gebruik (je hebt je laptop in je tas en er schuurt wat ruws langs, zand ofzo). Diepere krassen kunnen daar ook door komen (je sleutelbos langs je laptop). Van laten vallen zal je eerder deuken krijgen en dieppe krassen op één punt.

Toegevoegd na 7 uur:
Schade heeft er altijd mee te maken hoe de laptop valt. Doordat er dingen verbuigen kunnen er toetsen loskomen (hoeft niet per se) en kunnen er dingen scheef komen te zitten (scherm niet meer netjes recht, een breuk in het scharnier...

Maar schade is altijd val-afhankelijk. Als ik van mijn fiets val heb ik meestal een geschaafde knie en een zere handpalm, maar ook wel eens een geschaafde dij en schouder. Mijn broertje viel eens van de trap en had een hoofdwond, ik had een gekneusd staartbotje...

- Als de laptop op een hoek valt zullen er dingen uit het lood zijn, scherm niet meer recht op de basis, hoekjes van de laptop los, misschien toetsen eruit.
- Als de laptop op z'n zijkant of op een platte kant valt kan de zijkant, bovenkant of onderkant wat krassen laten zien. Ook kunnen er randen los zijn gekomen en het scherm kan gebarsten zijn.
- Als je de laptop laat vallen op een onregelmatig oppervlak (op de hoek van een salontafel ofzo) kan die punt, als die punt de bovenkant van je laptop raakt, je beeldscherm kapot maken...

Maar het is erg moeilijk te zeggen. Een laptop kan op veel manieren vallen. In een tas met spullen eromheen... er kan zoveel verschillende schade zijn... Dit is erg moeilijk te zeggen.
google maar eens op 'broken laptop' 'kapotte laptop' 'gevallen laptop' 'fallen laptop'...

Toegevoegd na 7 uur:
of dropped laptop
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat je ziet dat er toetsen er af liggen en een barst in het scherm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de buitenkant in de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is om het even de toetsen zitten ook aan de buitenkant op het moment dat je je laptop open doet. De barst in het scherm zit vanbinnen, de buitenste glasplaat is niet stuk. Met binnenkant bedoel ik eerder dan hetgeen in de computer zit wat je er allemaal in zet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik ging er vanuit dat je de buitenste rand bedoelde als de laptop dicht zit.
er zit een bars in je scherm en er zijn toetsen kapot
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om de buitenkant in de vraag.
Een beetje verkeerde val zal er voor zorgen dat de behuizing scheurt of een stuk eraf springt. Ook zou bv een scharnierpunt van de klep eraf kunnen zijn. Maar hoe ontdekte je dat er barsten in het scherm zaten en het scherm het niet meer deed? Daarbij hoef jij niet te bewijzen dat hij niet gevallen is en/of expres het scherm kapot is gemaakt. Dat moet de verkopende partij zien te bewijzen. Wijs hem daarbij op jou consumenten recht. En als het apparaat al bewijsbaar een keer ter reparatie is aangeboden kan je dit ook aangeven en daarbij te kennen geven dat de verkopende partij zich aan zijn/haar verantwoordelijkheden probeert te onttrekken. Ik zeg hierbij speciaal de verkopende partij (in geval van binnen garantietermijn vallend) Laat je niet wegsturen met een opmerking dat de fabrieksgarantie dit zegt, of zoiets! De verkopende partij is de verantwoordelijke! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit was te zien toen hij opstartte. Het scherm bleef aan de ene kant wit met zwarte vlekken, strepen we zijn toen naar de winkel geweest en de verkoper zei toen dat het scherm stuk was (het scherm dat achter de glasplaat steekt) en dat dit alleen kan door een val op dat er iets op gevallen is of als je er iets tussen steekt. Aan de glasplaat is er niets te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik nu van je lees is dus duidelijk geen geval van vallen. Gewoon een beeldscherm wat niet goed functioneerde en vervangen moet worden. En die verkoper maakt hier echt een onbeschoft verhaal van. Soms gebeurt het weleens dat een beeldscherm zomaar stuk gaat. Kan bv komen door een kleine productie fout. Zelf ook eens zoiets gehad met een Thosiba Satelite laptop. Terug naar de dealer en gewoon een ander scherm gekregen. Dus het verhaal dat dat scherm gebroken is is echt een kul verhaal. Dan zou een slappe lcd schermlaag gebroken moeten zijn, belachelijk, dit is NIET waar. Ga weer terug en geeft aan dat het een kul verhaal is en dat hun moeten repareren. Neem met geen andere mogelijkheid geen genoegen, en laat gewoon met een beetje bluf doorschemeren dat je anders het bedrijf via de media aan de kaak zal stellen. Kom op voor je recht! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kan een geval zijn van vallen, ik vind het nog niet zo ver gezocht.
Maar verder een prima reactie, Maartenboy.
Het eerste halfjaar na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk: je hebt recht op gratis vervanging of herstel, tenzij de verkoper kan aantonen dat je hem verkeerd hebt gebruikt. Na die periode geldt het omgekeerde, en moet jij kunnen aantonen dat je het product normaal hebt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat uw bron uit Nederland komt, maar ik weet niet of hier in België dit hetzelfde is.
De verkoper doet moeilijk over het feit dat hij al eens hersteld geweest is onder garantie. En dit ook ten onrechte naar hij zei want het was onze fout dat de luidspreker stuk was door het volume te luid te zetten. Maar we hadden dit zeer luid gezet omdat we problemen hadden om het geluid aan de praat te krijgen.
Als het beeld 'stervormig' is, is er sprake van breuk (door vallen, maar ook vaak door de stekker/adapter die in een tas een drukpunt op het display geeft, waarbij het display stuk gaat; vallen beide niet onder garantie).
Zijn het enkel verticale strepen is de bekabeling ('koude solderingen') of het display zelf het probleem en zou het onder garantie kunnen vallen.