Hoeveel ram kan ik gebruiken?

Op mijn laptop (Toshiba c55-A-1ND) zit 8 GB ram geheugen. Er draait windows 8 op, Als ik bij taakbeheer kijk zie ik dat er maar 4,8 Gb beschikbaar is en ergens anders wel 15 GB. Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit inderdaad 8 GB RAM in. 3 GB is reeds in gebruik (de 2,9 GB) en 5 GB is nog beschikbaar (de 4,9 GB)
De reden waarom er niet 3 en 5 staat is waarschijnlijk doordat een deel van je RAM wordt gereserveerd door Windows en/of afrondingsfoutjes. Je ziet trouwens uiterst links ook 3,0/7,9 GB staan. Die 7,9 is je totale hoeveelheid (die 8 GB) en de 3,0 komt overeen met wat in gebruik is (die 2,9 GB) De Toegewezen hoeveelheid geheugen (3,1/15,9 GB) is iets speciaals. Elke keer er proces opgestart wordt (dit kan een programma zijn, een taak op de achtergrond, ...) wordt er geheugen gereserveerd. Op jouw systeem is er ondertussen al 15,9 GB gereserveerd, ondanks dat je toch maar 8 GB beschikbaar hebt. Op zich moet je je daar niets van aantrekken. Als je ooit boven die 8 GB zou gaan is Windows slim genoeg om de gegevens die hij niet direct nodig heeft uit je RAM te verplaatsen naar je harde schijf. Op het moment dat Windows die gegevens toch terug nodig heeft, zal hij die terug van de harde schijf naar je RAM plaatsen om ermee te kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een normaal antwoord was kreeg je een +

Antwoorden (1)

RAM staat voor Random Access Memory. RAM geheugen wordt in modules op het moederbord van de computer geplaatst. Hiervoor zijn geheugenbanken op het moederbord aanwezig.

Je zou het RAM geheugen kunnen zien als een kleine harddisk waar de inhoud constant van wisselt terwijl je met de computer aan het werk bent. RAM is alleen véél sneller dan een harddisk. Programma-onderdelen die in het geheugen staan zijn daardoor veel sneller op te roepen dan vanaf de harddisk. Het RAM geheugen is eigenlijk het opslagruim van de processor (naast het cache geheugen) Tijdens het werken met de computer vindt er constante data-uitwisseling plaats tussen de processor en het RAM geheugen en hoe meer RAM je hebt hoe sneller deze data-uitwisseling kan zijn.

RAM geheugen is opgebouwd uit miljoenen transistoren en condensatoren die in koppels geheugencellen vormen. De condensatoren kunnen lading vasthouden en kennen daarom twee staten: geladen en ongeladen. Hierdoor kan er informatie voor langere tijd opgeslagen worden in binaire vorm (niet-geladen is 0 en geladen is 1). De rijen geladen en ongeladen geheugencellen vormen een bitreeks, ofwel digitale (en binaire) informatie! De processor kan data in het geheugen zetten en dat later weer opvragen. Zo is bewezen dat de term 'geheugen' in elk geval gerechtvaardigd is.

Voor de "normale" computer gebruiker is 8GB al meer dan genoeg. maar als je bijv. Games doet kun je overwegen om meer RAM toe te voegen, maar dan is er natuurlijk meer dan alleen ram.

Toegevoegd na 8 minuten:
Jij kunt er Maximaal 2x 8GB in doen (16GB dus). op dit moment heb je 2x 4GB.