Einde Windows xp: over op Windows 8 of iOs (imac)?

Dit weekend willen we een andere computer ivm voldoende week einde updates Windows xp.
Eigenlijk hebben we wel genoeg van Windows en willen we een imac gaan kopen.

Maar voor ons als computerleken is het lastig de consequenties te overzien?
- kunnen we alle muziek, foto 's etc overzetten op imac. Of zijn er bestanden die de imac niet kan afspelen?
- als we office voor Mac aanschaffen, gaat het uitwisselen van bestanden van werk (Windows) naar thuis dan probleemloos?
- kunnen we oude mails overzetten?

Wie heeft de overstap al eens gemaakt en waar ben je allemaal tegen aan gelopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iOS is alleen voor mobiele Apple-apparaten, en niet voor computers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mac is een erg gesloten systeem. Weinig windows-gebruikers kunnen dat waarderen. Windows is ook (maar minder) gesloten. Wil je van je vrijheid kunnen genieten, lees dan goed het antwoord van Gesp: linux-distributies zijn open systemen en afhankelijk van de gekozen distro is het net zo goed wennen als windows 8 of mac.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoveel haast heeft het niet hoor,
XP is veilig totdat er een kwetsbaarheid gevonden wordt die nog niet bekend is. Aangezien XP al een tijdje bestaat en de laatste update net uit is zit je nog wel even goed.
Dat even kan weken zijn, maar eerder maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet akkoord. Wanneer een kwetsbaarheid gevonden wordt weet je zelf niet. Als je bedoelt wanneer een kwetsbaarheid bekend raakt? Dan wordt die al maandenlang misbruikt. Het heeft dus wel haast. Nog 4 dagen. Daarna heb je 2 opties: xp vervangen of de netwerkstekker er uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verkoop je pc's ofzo? ;-)
Veel kwetsbaarheden in het verleden en dat geldt ook voor windows 8 op dit moment, worden niet door microsoft gevonden. (ook niet door Apple trouwens)
Dat zal dus binnen enkele dagen bekend worden. Net als dat het nu dagen kan duren voordat er een update uit komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, wat je aangeeft is eigenlijk de reden waarom je beter voor een linuxdistro kiest. Many eyes on the code. Maar dat wil niet zeggen dat je bij een gesloten systeem de deuren moet laten openstaan. Als je bewakingssysteem het thuis begeeft, wat ga je dan doen? Dat vervangen, een extra slot op de deur of niets doen? Wel binnen 4 dagen gaat het bewakingssysteem van windows xp stuk. Windows is niet anders dan andere software: je moet ze allemaal up 2 date houden wil je veilig kunnen computeren op een met internet verbonden systeem. Nee, ik verkoop geen pc's (tenzij je dat wilt). Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je aan 4 voorwaarden moet voldoen om veilig te kunnen computeren. Al deze voorwaarden zijn als steunpilaren voor de veiligheid. Neem 1 ervan weg en de veiligheid van je systeem stuikt in elkaar. Een ondersteund besturingssysteem draagt bij tot 1 van deze pilaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, alleen voor particulieren zie ik de noodzaak nog niet.
Vergelijk het maar met een oude auto die weinig waard is, daar zet je ook geen nieuwe sloten op, terwijl die met de originele sloten eenvoudig te stelen is.
(dit is wel afhankelijk van waar de pc voor gebruikt wordt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemde vergelijking. Ik denk wel dat de digitale informatie op de pc wat gevoeliger is dan wat je in je auto bewaart. En inbreken op een pc is ook veel makkelijker dan in een auto, die laatste is niet verbonden met een of ander netwerk. Bij die laatste zie je ook meteen de inbraaksporen. Particulieren of niet, de noodzaak is er. Misschien moeilijk te begrijpen voor de meeste computergebruikers die zelfs niet beseffen wat ze allemaal op facebook gooien waarvan ze eigenlijk niet willen dat ook maar iemand het weet. Wat je zeg is eigenlijk hetzelfde als: een antivirus, firewall en backupsysteem is overkill voor particulieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, daarom ligt het er ook vooral aan wat er op je pc staat en wat je ermee doet.
Als iemand nu nog XP draait ga ik er een beetje vanuit dat er niet heel veel bijzonders gebeurt, maar dat is een aanname die niet hoeft te kloppen. Met het volgende bedoel ik niks t.o.v. de vraagsteller:
Mijn tante van in de 70 maakt zich ook zorgen over de veiligheid van XP.. Het enige wat ze doet is af en toe een website bekijken en soms een email. Bankzaken geen nog gewoon met overschrijvingskaarten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het simpel: ja de pc staat nog in verbinding met internet dus ja windows xp op dat systeem is een probleem. Ongeacht wat je ermee doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mac is net zo open of gesloten als Windows. Er zijn geen verschillen tussen de twee in dat opzicht. Het aanraden van Linux aan consumenten vind ik weinig geloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik gebruik zelf window 7 vind het zelf prima werken kan er goed mee gamen enz
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf al met linux gewerkt dan? Denk het niet. Ik ken veel consumenten die naar alle tevredenheid linux gebruiken. En veel andere consumenten die linux gebruiken zonder het te weten. Windows en mac even open of gesloten? Haha, ja, het is wel waar dat microsoft steeds vaker en vaker mac probeert na te doen en zo steeds meer naar een gesloten systeem evolueert. Erg jammer natuurlijk! Zeker op de windows phone. Vandaar dat ik ben overgestapt van windows phone classic naar android (nee, niet met volle goesting).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gisteren, gratis en voor niks, Linux geïnstalleerd (daar zit ik nu dit berichtje op te typen).
Linux is er in verschillende versies, ik heb Mint gekozen omdat dat erg op XP lijkt. Bovendien heb ik de XFCE-versie genomen, omdat ik een vrij oude computer heb en daar is die XFCE erg geschikt voor.
Zie onderstaande link. Bronnen:
- https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Antwoorden (8)

Je kan gewoon alle foto's filmpjes en muziek afspelen op een mac.

als je office hebt maakt dat allemaal niet uit nee je kan gewoon je documenten openen. Soms wil een externe harde schijf die van windows komt en je wil hem op de mac zetten lastig doen. je kan dan op die schijf alleen lezen en niet schrijven. zou je dat dan toch willen doen moet je hem formateren.

mac vind ik persoonlijk veel fijner is wel even wennen maar eenmaal gewend is het super!! loopt mindervaak vast en veel minder virussen. Nadeel van mac natuurlijk de prijs die voor je hardware betaald prijs is wel hoog voor wat je krijgt windows is hier goedkoper in. Toch raad ik je zeker een mac aan.. wil je meer weten hoor ik het wel..

owja nog een tip die dunne NIEUWE imac zit het werkgeheugen op de plaat gesoldeerd dus bedenk dan gelijk goed hoeveel RAM geheugen enzo je er in zet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vastlopers, dat valt ook bij windows tegenwoordig wel mee, of eigenlijk kan ik me de laatste keer niet herinneren en ik doe wel iets meer dan internetten.
Windows is gewoon veel goedkoper. Ik persoonlijk vind IOS een stuk onhandiger dan Windows 8. (Ik heb zelf een iMac en een pc met windows 8)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
uiteraard verschillen hier de meningen over heb zelf ook beide systemen maar mijn voorkeur gaat ios
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gratis is nog goedkoper ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over de prijs verschillen de meningen niet. Een Windows systeem is minder duur bij dezelfde prestaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iOS is iets anders dan Mac OS. Ik denk dat je Mac OS bedoelt.
Hallo,

Ik heb zelf een pc en een Mac. Dit typ ik nu op mijn Mac. Je kan je foto's en video's gewoon overzetten op je Mac en op je Mac kun je foto's en video's dan vervolgens veel beter bewerken. Dan dat je dat op Windows zal doen. Je hebt niet eens office voor de Mac nodig om je .doc of .docx bestanden te openen dat kan pages ook. Pages zal vaak een fout melding geven, maar het bestand kan je gewoon lezen. Oude mails kan je overzetten als je gmail of een andere email dienst op het internet gebruikt. Als je Microsoft outlook gebruikt dan word het wel lastig. Zeker als je zegt dat je een echte computer leek bent zal ik een Mac kopen. Ze zijn wel een stuk duurder dan Windows, maar het gebruiksgemak licht veel hoger en dat is heel fijn als je niet veel verstand hebt van computers. Het enige nadeel aan een Mac is dat je er niet zo goed games op kan spelen. Het kan wel, maar er zijn minder games. Als je weinig waarde hecht aan games zal ik gewoon een Imac kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan beide, je kan alles probleemloos overzetten. als je media niet overgaat heb je nog honderden converters ;)

alleen is windows 8.1 een gebruikers-vriendelijker systeem naar mijn gevoel, en een heel stuk goedkoper over het algemeen, neem je toch een imac is het ook een goede keuze, het is een mooier systeem en ontwerp. ik heb de overstap wel is gemaakt, dat was toen er nog een oudere versie van office niet goed werkte met windows en imac :P nu werkt dat prima, ben nu weer terug naar windows. alleen als je ook voor je kinderen een fatsoenlijke gaming pc wilt zal ik het toch bij windows houden. een Imac is een geweldige gezamelijke pc.

groetjes minecrafterhond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vooral natuurlijk je eigen keuze
Maar als ik jou was zou ik voor een iMac gaan. Mac OsX is veel makkelijker, overzichtelijker en sneller. Een iMac neemt ook veel minder ruimte in als een pc. De iMac is gewoon een scherm met een toetsenbord met maar een draadje om hem aan te sluiten. Terwijl je bij pc de kast moet aansluiten op het scherm en vervolgens vaak
Ook nog boxen erbij kopen voor het geluid. Ik zou voor de 21.5 inch iMac gaan. Niet heel groot maar je kunt hem gewoon makkelijk op de hoek van je aanrecht zetten. Maar je moet het zelf weten zoals Apple zegt: (get a mac) :)))
De Windows is het beste, en volgens mij heb je geen Office op de Apple.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas heb je wel office voor mac. Dat windows de beste is ben ik niet geheel mee akkoord. Alles hangt er dan vanaf met welk systeem je het vergelijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is beide MS Office voor Mac en Apple heeft ook een eigen Office suite (iWork), die kan ook Office-documenten openen en wegschrijven.
De overstap MAC of Windows is eigenlijk een persoonlijkheids keuze
Wat voor type ben je ??
Een windows type ?
Een cheap veelzijdige DHZelfer ? een "tijd zat om dat eens fijn uit te vogelen" type ga voor windows. lekker op de eerste rang zitten voor minder dan je buurman.
gevoel .

Of een MAC type
Een no nonsense ,het moet werken, of ik "ontsla" je! . voor jouw zoveel anderen type , maar focus op het eindproduct werk type
(Dit type heeft wel veel geld nodig)

Praktisch gezien
Ik denk dat er weinig problemen zullen onstaan met files
mits je office er bij neemt dan zal ook je Emails database geen groot probleem zijn
Bedenk even dat als je je emails ontvangt in office op dit moment dat het eigenlijk geen doen is om dat zonder office goed te krijgen.

De overstap is best te maken mits je de centen er voor hebt
Want je ook echt nodig hebt is. om toch met windows te kunne blijven werken is
NTFS for MAC (die is essentieel ) om problemen met bijv externe NTFS schijven of usb sticks te voorkomen.
(Zoek niet naar gratis alternatieven op dat gebied dat is er gewoon weg niet)
De grootse ergernis die je bij mac hebt is dat als je iets wilt er eigenlijk maar 1 mogelijkheid is en die mogelijkheid kost altijd geld.
Mac os is wat dat betreft een stabiel systeem en zorgenvrij voor de standaard pc consument maar daar betaal je dan ook flink voor.

windows 8 is goedkoper
maar vergt gewoon iets meer van je op het gebied van computer kennis en onderhoud
maar het ligt er dus gewoon aan wat voor type je bent

Een windows gebruiker die overstapt zal nooit ontkomen aan deze frusterende frase ?
kan het niet goedkoper of anders ????? ,..............NEE
(kan je daarmee leven ?)

Een mac user die (zou) over stappen ( maar zal het niet doen. omdat hij al met handen en voeten gebonden is aan al die dure software die hij heeft aangeschaft.
of gewend is aan de luxe van niet hoeven nadenken
komt altijd deze frusterende frase tegen

"Shit heb ik daar al die jaren voor betaald ??? ik wist niet dat het ook zo kan."

maar die frase is eigenlijk theoretisch want uiteindelijk willen we allemaal dat het werkt en dat doet het wel. met beide zijn voor en nadelen. ;)
capthavoc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Voor de goede punten Waarom ik zelf niet aan een Mac wil (naast geld, daar zou ik zo overheen kunnen stappen):
-Gaming
-Muisversnellingscurve (ik moet de muis door de modder trekken voor mijn gevoel, is wel met apps te verhelpen geloof ik)
-Gezoek naar software, vooral die kleine programmaatjes ben je uren naar op zoek (zelfde heb ik met Linux). Maar dat is natuurlijk ook gedeeltelijk precies weten wat je hebben wil op Windows.
-Hardware uitbreiden is een ramp en natuurlijk weer duur als er geen standaard spul gebruikt kan worden. "kan het niet goedkoper of anders????? ,..............NEE" Kan wel, doen ze niet. Waarom zouden ze ook? Een Ferrari zal vast ook wel goedkoper en nog steeds winstgevend kunnen zijn. OSX is veel makkelijker te maken/bij te houden aangezien er weinig hardware voor is, en die hardware is al jaren zo'n beetje gelijk aan normale PC-hardware. Alleen de behuizing is iets wat bijzonder is(was eigenlijk), maar daar zullen de R&D-kosten ook wel uitgehaald zijn gok ik. Ik heb toch voornamelijk het idee dat de meerprijs pure winst is, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
capthavoc
10 jaar geleden
Goeie aanvulling.
Ik moet wel zeggen voor bijna alles wat een beetje standaard internet gerelateerd is gebruik ik mac meer en meer.
Het is zorgenvrij /scanvrij werken (ik vraag me af of dat nog lang gaat duren en wat zal apple daarvoor aanbieden ? en hoeveel gaat ons dat kosten ?
Maar voor dat extra waar ik het geld niet voor heb
maar het toch voor elkaar wil krijgen ben je met windows wel beter af, tot nu toe.
Bovendien kan je voor windows hardware te kust en te keur krijgen
terwijl je echt niets met een mac kan doen.
omdat het er simpelweg niet is.
ik praat dan over desktops van window's mac desktops zijn net zo erg als laptops.
op de mac pro na misschien, die alleen schreeuwende duur is en dus ook de speciale onderdelen.
Toch vraag ik me af wanneer de scheidslijn tussen mac en windows zal vervagen. ik heb het gevoel dat het niet lang meer duurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat Die muis kun je natuurlijk gewoon instellen kwa gevoeligheid. Net als je dat op Windows kunt.
Mac is superieur in veiligheid en gebruikersvriendelijkheid maar duurder.

Windows is goedkoop en is zo makkelijk of moeilijk zoals je zelf al gewend bent. Windows 7 of 8 is wel sowieso een hoop veiliger en makkelijker in gebruik dan XP.

Ik gebruik de Mac nu 25 jaar en mij krijg je niet levend achter een Windows-computer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er wel op dat iOS iets anders is dan Mac.

iOS is iPhone/iPad/iPod/AppleTV. Dat kun je vergelijken met Android.

Mac is een tegenhanger van Windows en Linux. Linux zou ik niet aanraden aan de gemiddelde consument, tenzij je het leuk vindt om te experimenteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even nuanceren: Mac-gebruikers denken vaak dat ze veiliger af zijn met mac dan met windows. Een aantal praktijkvoorbeelden hebben reeds bewezen dat dit onterecht is. Ook qua gebruiksvriendelijkheid is mac niet per se beter. Als gesloten systeem is het zeker voor pu alles behalve gebruiksvriendelijk! Net zoals windows 8 moet inboeten aan gebruiksvriendelijkheid, al ligt dat aan het feit dat die nieuwe gui niet geschikt is voor productiviteit. Ook de vergelijking tussen iOs en Android gaat niet op. Ook daar zitten dezelfde verschillen tussen. De enige vergelijking die je tussen die 2 kan maken is de stomme toeren die Google of Apple uithalen. Maar qua systeem kan je iOS best vergelijken met Windows Phone. Android heeft dan weer meer weg van Windows Phone Classic (maar dan met meer apps). Ja, microsoft wil meer en meer apple gaan na-apen. Jammer, want zo boeten we in aan gebruiksvriendelijkheid. Het stadium waar linux alleen dient om te experimenteren is al heel lang voorbij! Dat zie je goed genoeg als je even rondkijkt op internet. Waar je vroeger bijna nergens iets vond voor linux wordt tegenwoordig bijna alles aangeboden voor zowel windows als linux. Het feit dat er veel consumenten zijn die tevreden linux gebruiken zie je ook aan het marktaandeel dat linux al heeft opgebouwd. Dat lijkt misschien weinig ivm windows maar als je ziet dat er in verhouding minder pc's verkocht worden met linux standaard voorgeïnstalleerd is dat eigenlijk heel veel. En met het einde van windows xp zal het linuxaandeel alleen maar toenemen. Wel eigenaardig om Mac tegenhanger te noemen van linux, terwijl beiden op UNIX gebaseerd zijn. Verzonden vanaf mijn linuxmachine btw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat noem je nuance? Ik weet niet wat je bedoelt met gesloten. Zeker niet met betrekking tot Mac OS. Wellicht kun je dat toelichten. Mac is veiliger dan Windows. Punt. Dat kun je niet ontkennen. Daarmee beweer ik over geen van beide OS's iets over absolute veiligheid. De vergelijking iOS/Android gaat op, in die zijn dat dat concurrenten zijn zoals Mac en Windows concurrenten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel vreemd, hierboven zeg je nog dat windows even open of gesloten is terwijl je nu vraagt wat met gesloten wordt bedoelt? Dat apple de touwtjes zo strak in handen houdt maakt mac een gesloten systeem. Of maw: weinig vrijheid voor de gebruiker. "Mac is veiliger dan windows" dat wordt vaak beweerd en dat zou je kunnen staven aan bijvoorbeeld de aantal vormen malware die er voor beide systemen zijn. Maar als je kijkt naar hoe beide partijen met malware omgaan, en dat is een veel interessantere benadering, loopt mac mijlenver achter op windows (die op zijn beurt in linux zijn meerdere moet herkennen qua veiligheid). Systemen vergelijken op vlak van concurrentie is weinig zinvol. Dit zegt niets over de systemen zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Touwtjes strak in handen" is een erg vage omschrijving. Als je nou iOS had bedoeld had ik begrepen wat je bedoelde. Maar op Mac heb je even veel vrijheid als op Windows. Er zijn echt geen verschillen in dat opzicht tussen de twee. Produkten die met elkaar concurreren hebben hetzelfde doel ofwel dezelfde toepassing. Om die reden kun je Android met iOS vergelijken en niet met Mac. En kun je Windows met Mac vergelijken maar niet iOS.
-alle muziek kan je afspelen (mits het mp3 is of apple formaat) de foto's kunnen als het goed is ook gewoon gelezen worden door de foto app van apple
- je kan office bestanden tussen windows computers en apple computers uitwisselen dat komt doordat het dezelfde softwaremaker heeft en dezelfde extensie
- er zijn programma's waarmee je het kan overzetten en als je mails via gmail, live (outlook, hotmail) ontvangde kan je gewoon inloggen met je account en worden je mailtjes gewoon gesynchroniseerd