Waarom zitten de speciale tekens zo verspreid over het toetsenbord?

Alles op 1 plek zou toch veel handiger zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

De indeling van het toetsenbord is gebaseerd op het 10-vingerig-typ systeem én de taal die gesproken/geschreven wordt.

Dit geeft wat zoekwerk als je niet met 10 vingers typt, maar met 10 vingers is het echt handiger (tenminste... dat vind ik).

Per land kan de indeling van het toetsenbord verschillen. Zowel de letters als de bijzondere tekens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Is een kwestie van gewoonte denk ik ik vind ze wel logisch zitten. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het zo gewend ben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ze staan toch om het centrale veld heen, op een hoopje lijkt me alleen maar onhandiger
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je met 10 vingers typt, staan die tekens binnen het bereik van een bepaalde vinger. Het bevordert dus de typsnelheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je de tekens bij de getallen 1 tm 0 bedoelt? Als je de getallen er laat staan maar de tekens ergens anders neerzet ben je 10 extra toetsen nodig op het toetsenbord. Het gebruik van het toetsenbord word er dan niet comfortabeler op...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ze allemaal op 1 plek zouden zitten zou je toetsenbord er heel anders uit komen te zien en misschien ook wel wat onoverzichtelijker zijn daardoor. Het zijn denk ik misschien ook tekens die er pas later bij zijn "bedacht", toen het basisontwerp voor het toetsenbord al behoorlijk ingeburgerd was?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Qwerty indeling stamt uit de tijd dat er nog met de typmachine gewerkt werd. De letters die het meeste gebruikt werden, werden zo ver mogelijk uit elkaar gezet zodat de armen niet met elkaar in de knoop kwamen.

Er is wel een alternatieve indeling die veel comfortabeler is, de Dvorak indeling (zie link hieronder). Door de internationale acceptatie van de Qwerty layout blijft iedereen echter vasthouden aan deze indeling. Technisch is het een peulenschil om een andere indeling in windows te selecteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar er zijn toch heel veel speciale tekens? En ze moeten het toch ergens kwijt? Het klopt dat de 'qwerty' indeling gemaakt is om mensen langzamer te laten typen. Met de toetsencombinatie ctrl+alt+(kies zelf maar) zijn ook nog heel veel andere soort tekens. Probeer de L bijvoorbeeld maar eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan hebben wij toch nog enigsinds onze beweging ;)