Hoeveel SATA schijven kun je maximaal in 1 pc plaatsen?

Ik bedoel dus dat je ze dan ook nog kunt gebruiken, ik probeer uit te vinden of het haalbaar is om voor thuis een soort enorme fileserver te maken met daarin alleen maar SATA schijven van bijvoorbeeld 1 of 2 TB per stuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het goede antwoord staat er m.i. al bij, maar als je zoveel diskruimte wilt, waarom denk je dan niet ook aan een NAS? Dan kan je de schijven vanaf meerdere PC's benaderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat ook aan een NAS te denken, alleen vind ik de zgn. blackboxsystemen (dus de kant-en-klare NAS produkten) vrij duur, als ik dan zie dat losse schijven niet zoveel hoeven te kosten dan valt de overweging van eenmalige kosten voor een kast / voeding en een moederbord denk ik ook nog redelijk goedkoop uit. (Misschien heb ik zelfs nog wel een geschikt moederbord liggen, maar dat zal ik eerst eens moeten bekijken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Som het gaat om een pc, maar zoals jij het stelt dan zou ik gaan voor een Nas of PC met daaraan gekoppeld een hardeschijven rack. Kun je meestal 10 of 20 stuks in plaatsen en kost je € 500 tot 700 euro. Dan weet je zeker dat je genoeg opslag hebt.

Het beste antwoord

Je kunt zo een insteekkaart kopen waar je er 128 of zelfs 256 kunt aansluiten. En nou eens kijken waar je de ruimte gaat vinden om ze vast te schroeven :)

Toegevoegd na 4 minuten:
Op onderstaand kaartje kun je er 240 aansluiten. Dat is een goed begin.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dat vroeg ik me dus ook af, ja de ruimte zal een probleem worden, nog afgezien van het budget, maar ik zat te denken om klein te beginnen, in plaats van een nieuwe externe harde schijf gewoon een kast, een moederbord, een minimalistisch OS en 1 schijf van bijvoorbeeld 2TB, dat dan op het netwerk aansluiten en voila een goedkope NAS met uitbreidingsmogelijkheden.
AWM
14 jaar geleden
We kunnen daar wel over het forum over doorpraten.
Je kunt een heel goedkope NAS maken van een oude PC en freeware als OS. (FreeNAS)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een topic geopend.
AWM
14 jaar geleden
Top!

Andere antwoorden (1)

Ligt aan het aantal Sata poorten op je moederbord. Dus meestal tussen de twee en de acht. Moet ook de behuizing dat ondersteunen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik ga er even vanuit dat ze in de behuizing passen inderdaad. Het gaat ver boven mijn budget momenteel, maar stel dat ik een geschikte kast vind, daar een moederbor in plaats (die dan natuurlijk al een SATA controller heeft) en eventueel nog externe controllers erbij plaats (insteekkaarten) kan het dan ook meer dan 8 worden, of zit er een bepaalde begrenzing aan wat de hardware of het besturingssysteem nog kan aansturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, kijk eens bij HP.nl dat is zakelijk en daar is genoeg te vinden. En het mooie is dan een raid 5, lever je derde van je capaciteit in maar verlies je nooit info, tenzij alles afbrand.
AWM
14 jaar geleden
Helaas is HP bloedduur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt mee, zeker via het grijze circuit. Dumpen heel veel. Scheelt je vaak een derde in de prijs of meer. En die handelshuizen verkopen aan iedereen. Zoek maar eens op americadirect
AWM
14 jaar geleden
Helaas kun je hun leveringsprogramma niet zien op hun website. Er is nog een nadeel aan die HP-bakken: ze zijn gemaakt voor serverruimten. Het geluidsniveau van de fans wil je vaak niet in je huiskamer hebben. Ikke niet in elk geval.