Kan iedere nieuwe laptop in een docking station geplaatst worden (bijv. door zo'n 'contactgleuf' aan de onderkant)?

Hey allemaal,

Mijn desktop is aan vervanging toe en ik heb besloten deze om te wisselen voor een laptop. Zodoende sta ik op het punt om voor het eerst in mijn leven een laptop te gaan kopen; ja ze bestaan nog die altijd met desktops hebben gewerkt ;).

Nou heb ik een giga groot scherm, een dolby setje en een 'lekker' toetsenbord op mijn huidige desktop aangesloten en wil deze randapparatuur graag blijven gebruiken wanneer ik de laptop thuis gebruik.

De handigste manier om deze apparatuur te kunnen blijven gebruiken, lijkt mij de aanschaf van een docking station voor thuis. Echter, in alle mooie specs-overzichtjes van de bekende sites waar ze laptops verkopen, staat niet op deze geschikt is voor een docking station.

Vandaar mijn vraag: kan ik ervan uitgaan dat iedere nieuwe laptop die te koop wordt aangeboden op de bekende sites, per definitie geschikt is om in een dockings station te plaatsen? En zo nee, aan welke specs kan ik dan zien of een laptop wel of niet geschikt is voor zo'n docking station? Een foto van de onderkant van de laptop staat er namelijk nooit bij en uit de specs kan ik het ook niet halen (maar ook niet alle termen/afkortingen in die specs zeggen mij iets, dus dat kan het verklaren).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt beter bij laptop-fabrikant eerst zoeken naar Dockingstation en dan de laptop erbij zoeken. Je kunt ook denken aan een desktop-achtig systeem, waarbij het scherm voor gebruik als tablet kan worden afgenomen, bijv: http://www.pcworld.com/article/2049273/docking-station-makes-surface-pro-2-ideal-business-pc.html
Utrecht
10 jaar geleden
Elke merk en zelfs elk type/model kan haar eigen dockingstation hebben. Dus koop je over 3 jaar een nieuwe laptop heb je grote kans daar weer een nieuw dock bij te moeten kopen.
Mijn tip is: geen dock maar sluit alle randapparatuur aan op een USB hub. Dan heb je maar vier kabeltjes aan te sluiten: monitor, USB, adapter en netwerk (kan ook zonder: gebruik je wifi).

Het beste antwoord

De meeste consumentenlaptops hebben geen docking-aansluiting. Daar komt ook nog eens bij dat een docking-aansluiting merkspecifiek is. Ieder merk heeft een andere aansluiting.
Er zijn wel universele docking stations die je via USB kunt aansluiten.
bamibal