systeemherstel maken zonder je externe harde schijf te formatteren naar NTFS kan dit?

hallo,

ik heb de laatste tijd wat probleempjes gehad met mijn laptop
dus ik besloot een systeem herstel te maken van de harde schijf,

ik heb nog een externe harde schijf van 500 GB (100 GB gebruikt) dus daar kan ik vast die kopie op zetten

maar.... toen ik op systeem herstel drukte en mijn harde schijf selecteerde stond er bij dat deze niet geformatteerd was naar NTFS (zie afb. )

is er een manier om de systeem kopie op de harde schijf te zetten zonder dat ik mijn bestanden kwijt raak als ik mijn schijf formatteer??

groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Antwoorden (3)

Ja dat is er. Je moet dan eerst al je gegevens van je externe harde schijf ergens anders plaatsen zo zodat je je gegevens niet kwijtraakt. Als de gegevens dan ergens anders staan dan kan je hem formatteren als NTFS schijf en dan kan je de data wat er eerst opstond weer terug plaatsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt evt via 'Computer management' de schijven aanpassen, echter hier zit het risico aan dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt en je dus alsnog je gegevens kwijt raakt! Veel veiliger om eerst een back-up te maken, dan te formatteren en om te zetten naar een ander bestandsformaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een backup maken is sowieso vereist aangezien bij formatteren je alle data verliest. Dat is dus vrij zeker en geen risico maar een feit.
Harde schijven zijn onder Windows te formatteren in twee formaten; Fat32 of NTFS.
Door de melding is het duidelijk dat je harde schijf op dit moment in Fat32 is geformatteerd. Dit heeft als nadeel dat deze niet overweg kan met bestanden gelijk if groter dan 4GB.

Het omzetten van Fat32 naar NTFS is erg simpel en ik zag dat er zelfs een filmpje van was op youtube

Toegevoegd na 2 minuten:
http://support.microsoft.com/kb/307881/nl geeft info van Microsoft zelf in tekst vorm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je laat die conversieslagen best achterwege. Een onnodige belasting van die harddisk. Gewoon formatteren (een backup moet je toch nemen voor het geval er wat moest misgaan) naar een nieuw bestandsformaat. Veel aangenamer voor die harddisk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt feitelijk weinig uit op het eerste gezicht.
In zowel het geval van de convertering als de formattering zal niet de hele disk gebruikt worden als belasting.
Beide acties zijn binnen de 5 minuten gedaan, als je snelformatteren aanzet bij het formatteren.
Maar… je bestanden er af kopiëren en er weer opzetten, dát is wel een actie die fysiek de schrijf- leeskoppen gebruikt en dus onaangenamer is voor zowel de harddisk, als voor je tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch niet. Bij het converteren wordt er met (delen van) bestanden heen en weer 'gesmeten'. Gevolg: de harddisk zal deze bestanden voortaan ook her en der moeten gaan zoeken. Wanneer je een back up neemt en deze later netjes terugzet staan alle bestanden netjes op hun eigen plekje. Dus op die manier bestaat er een grotere belasting voor je harddisk als je converteert, in de handelingen die ook na de conversieslag dan extra moeten gebeuren.