Waarom staan de letters op een toetsenbord door elkaar?

Waarom staan de letters op een toetsenbord niet bijvoorbeeld van links naar rechts en dan van a tot z maar staan ze totaal willekeurig geplaatst?
De cijfers staan wel op een rij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/toetsenbord-chaotisch.204
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link. Ik ben deze vraag niet tegengekomen toen ik mijn vraag stelde anders had ik die niet gesteld.

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de oorspronkelijke mechanische techniek van de typemachine:

De uitvinder van de eerste productieschrijfmachine, Christopher Sholes, zette op zijn eerste model de letters op het toetsenbord in alfabetische volgorde. In het mechaniek van de machine leverde dit problemen op, omdat enkele veel gebruikte tekens vlak naast elkaar kwamen te liggen. De handgebouwde machine functioneerde traag, zodat de letterstangetjes veelvuldig tegen elkaar botsten en klem bleven zitten. Sholes verplaatste daarop een aantal letters in het mechaniek, waardoor ook de volgorde op het toetsenbord veranderde. De machine (de Sholes and Glidden) die uiteindelijk rond 1873 in productie werd genomen bij Remington had een voorloper van de QWERTY-indeling die wij ook nu nog op toetsenborden terugvinden. Later zijn veel sprookjes ontstaan omtrent de oorsprong van de QWERTY-indeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aanvulling op wat Dette schrijft:

Om optimale type snelheid te bereiken moet het toetsenbord zo ontworpen zijn dat:
1. De belasting van de linker- en rechterhand gelijk is;
2. De middelste rij toetsen het meest gebruikt worden;
3. De handen om en om benut worden en de vingers afwisselend worden ingezet.

Er zijn wel andere ontwerpen geprobeerd.
Maar die hebben het niet gehaald. Blijkbaar is het zo dat het beste ontwerp gewonnen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is de volgorde van de toetsen op een toetsenbord bepaald. De volgorde van de toetsen is bedacht door dezelfde man die in 1874 de eerste commerciële typemachine bouwde: Christopher Sholes. Deze Amerikaanse uitvinder merkte dat bij snel typen de hamertjes van zijn machine tegen elkaar vastliepen. Hij loste dit op door veelgebruikte lettercombinaties in de Engelse taal ( bijvoorbeeld ‘the’) niet naast elkaar op het toetsenbord te plaatsen. Qua vingervlugheid zijn in alle talen nog altijd betere toetsenbordconfiguraties te bedenken. Op een Nederlandstalig bord zou de ‘e’ beter op de middelste rij kunnen liggen. We zijn echter zo gewend geraakt aan het QWERTY-toetsenbord van Sholes, dat deze niet snel vervangen zal worden. AZERTY-toetsenborden zijn speciaal geschikt voor het Frans.
Bronnen: