Waarom geeft mijn nieuwe PC geen "beep" bij het opstarten en geen beeld op mijn monitor?

Ik heb vandaag mijn nieuwe PC binnengekregen. Toen ik hem had aangesloten op mijn monitor en op de aan knop klikte, begonnen alle fans te draaien en gingen er hier en daar wat lampjes aan.
Ik kreeg echter niks te zien op mijn monitor en wat me opviel was dat er geen "beep" geluid te horen was toen ik de pc aan deed.
Hoe kan ik dit fixen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (1)

Een enkele korte beep geeft bij een PC aan dat alles op een heel laag, technisch niveau in orde is. Wanneer er problemen zijn, dan zal het moederbord deze op het scherm proberen te tonen, lukt dat ook niet dan zal er een bepaalde "morse"-code te horen zijn.
Hoor je, zoals in jouw geval, helemaal niets dan is het moederbord in het geheel niet in staat om op te starten.

De meest voor de hand loggende oorzaak is dat er iets tijdens het vervoer is losgeraakt. Door de stroom aan te zetten kunnen de fans wel draaien aangezien deze rechtstreeks gevoed worden door de voeding.

Maar wanneer het moederbord zelf geen stroom krijgt omdat b.v. de voedingskabeltjes zijn losgeraakt, of de CPU is uit zijn socket gevallen, of het geheugen is los, dan kan het voorkomen dat het moederbord gewoon niets doet.

Er zijn 2 oplossingen:
1) terug naar de winkel (garantie ?)
2) zelf aan de slag

Mocht je het 2e aandurven, zorg dan dat je geen statische elektriciteit aan je vingers hebt. Open de kast en kijk eerst. Kijk of je ziet wat er los zit. Zie je het betreffende onderdeel, dan zul je dit uiteraard vast oeten zetten. Grote kans dat daarna de PC weer draait.

Zie je niets, druk dan het geheugen, de CPU en de voedingskabels eens aan. dat helpt vaak ook. Eventueel kun je onderdelen losmaken en opnieuw vast maken, maar dan moet je wel een beetje weten wat je doet. Zeker bij de CPU.

Succes !
Ozewiezewozewiezewallakristallix