Hoe ziet een chinees toetsenbord eruit?

Ze gebruiken toch voor elk woord een eigen teken. Dan heb je een toetsenbord van 3 meter lang! Dat zal wel niet toch?

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar hoe werkt het? Nooit alle icoontjes staan erop en er komen elke dag nieuwe woorden bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
4.8K

Het beste antwoord

Ze voeren woorden in met een speciaal touch pad hoorde ik laatst

Toegevoegd na 2 minuten:
Vorige week zaterdag vroeg ik me af hoe een Chinees toetsenbord er uit ziet. Het Chinees alfabet bevat wel 20.000 tekens dus je kunt je iets voorstellen van de omvang van zo'n toetsenbord, toch? Een paar dagen later ontvang ik onderstaande kiekjes van Marike die toevallig in Hong Kong zit. Een Chinees toetsenbord ziet er blijkbaar heel erg Westers uit, al bevat elke toets naast de Westerse tekens nog drie andere tekentjes. Met behulp van toetscombinaties kun je die tekens selecteren, maar het wat en hoe blijft enigszins onduidelijk. Hoe 'maak' je op deze manier 20.000 tekens??

En toen kwam er hulp uit Holland! Han studeert Chinees en wil voor ons best uit de doeken doen hoe het allemaal zit.

Klik op 'Lees vervolg' voor Han legt uit.

Han legt uit
In China kent men twee verschillende manieren om Chinese karakters vast te leggen: grafisch door het karakter 'te tekenen' of fonetisch door de uitspraak van het karakter op Westerse wijze te typen.

Fonetische methode
Bij de fonetische methode (dat noemen ze 'pinyin' ) typen ze het Chinese karakter in westerse letters. Wil je bijvoorbeeld 'hemel' schrijven, dan typ je 'tian' en dan krijg je alle karakters te zien die 'tian' betekenen. Zoiets als invoegen symbool dus. Bedreven typers weten ook wat de code voor de toonhoogte is, en kunnen dan bijv. 'tian3' typen om het aantal getoonde karakters te beperken. Op elke toets van het Chinees toetsenbord staan vier tekens waarvan de twee bovenste worden gebruikt voor de fonetische invoermethode:

linksboven: pinyin (het latijnse schrift dat wij ook kennen)

rechtsboven: zhuyin fuhao, ook wel bopomofo genoemd (zhuyin fuhao betekent spellingstekens) (bopomofo heet zo naar de eerste vier letters b, p, m en f van de letterreeks)

Grafische methode
Bij de grafische invoermethode worden de diverse radicalen waaruit een karakter kan bestaan 1 voor 1 gedefinieerd en zo krijg je dan het karakter. Hiervoor dienen de twee onderste tekens op de toetsen van het Chinees toetsenbord:

linksonder: cangjie (vernoemd naar de legendarische uitvinder van het chinese schrift)

rechtsonder: dayi (dayi betekent groot gemak)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Digitale karakters worden gemaakt via pinyin, daarbij gebruik je westerse letters voor de klanken van het karakter. Dus als je het karakter 'Ma' wilt schrijven, dan typ je dat in westerse letters in en de computer geeft alle karakters voor die klank. Dan kies je welk karakter je hebben wilt.

Zo ziet het toetsenbord van een Chinese laptop er uit (zie afbeelding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je nog 1'tje