PC: Waar ligt precies het verschil in gebruik van een Dual core of een Quad core?

Ik kan kiezen voor beiden, en ze zijn bijna even duur.

Ik begrijp alleen het verschil in gebruik niet... ?

win xp ( nu nog in elk geval)
heb snelle harddrives, nieuw moederbord, alleen nog oude processor en oude koeling. Vid kaart wel goed, maar kan beter.

Ik ben wel iemand die zeven dingen tegelijk open heeft staan, waaronder de browser, video, en verschillende (bewerking en chat en email) programma's. Over het algemeen belast ik mijn pc vrij zwaar, ook met games, maar niet de ALLERzwaarste games.

Elke info en uitleg over de cores welkom :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
* ter info, nu, bij hd video met bewegend water schokt mijn beeld... ik wijt dat aan mijn vid kaart, en oude processor, maar kan een Quadcore helpen in dit geval, of juist niet?

Toegevoegd na 8 minuten:
**Intel pentium4, Cpu 3.00GHz,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je misschien even de naam van de proccesors aangeven (bijvoorbeeld: intel core 2 quad q9550)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intel pentium4, Cpu 3.00GHz,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is erg verouderde processor of niet erg goed meer (zie het stuk waarmee ik dalijk ga beantwoorden)

Het beste antwoord

intel zit momenteel in een overgangsfase en dat maakt het processorsaanbod niet overzichtelijker. de vorige generatie processors - te herkennen aan namen als Celeron, Pentium en Core 2 - moeten langzaam plek gaan maken voor de nieuwe chips die Core i3, Core i5 en Core i7 gaan heten. zodra die overgang compleet is, in 2011, is het aanbod van intel een stuk overzichtelijker. opdit moment heeft het bedrijf 3 verschillende sockets: 776,1156 en 1366. voor socket 775 is er dus de meeste keuze. de snelste processors hiervoor, de Core2´s, zijn zowel in dual-core als in Quad Core uivoeringen. de klokfrequenties lopen uiteen van 2,2 tot 3,33 Ghz. de dual-cores die nu nog verkocht worden, hebben 2 of 3mb cache, de quad-cores hebben 4,8 of 12mb. de pentium processoren (niet te verwarren met de oudere pentium 4´s) zijn goedkopere uitvoeringen van de Core 2 duo´s. deze hebben dus twee kernen, werken op lagere klokfrequentie en hebben slecht 1 of 2 mb cache. nog wat goedkope zijn de Celoron processors; ook de zijn tegenwoordig gebaseerd op de Core 2´s maar werken nog op lagere klokfrequenties en hebben 512kb og 1MB cache. socket 1156 is het nieuwste; processors zijn gabasseerd op de eerder geintroduceerde Core i7, maar wat eenvoudiger en goedkoper. De Core i5 en i7´s hebben modelnummers in de 800- reeks. ook deze chips hebben vier kernen, met in totaal 9mb cache. interessant detail: zelfs de Core i7 750 die gemiddeld zo´n 175 euro kost, is gemiddeld sneller dan alle Core 2 chips die intel ooit op de markt heeft gebracht. de Core i7 met modelnummers in 900 reeks zijn bedoelt voor socket 1366 en de snelste processors ter wereld. de prijs is er dan ook naar.

eventer informatie:

de beste processor is: Intel Core i7 975, met een prijs van 903 euro

de 8ste processor (van de beste) is: Intel core i5 750 met een prijs van 178 euro

allebei deze processors kunnen alles aan wat jij wil

Toegevoegd na 2 minuten:
handige link voor echt antwoord op je vraag:

http://forum.gamez.nl/index.php?showtopic=9407
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=350353
http://omgili.com/core-dual-quad-verschil
http://forums.breekpunt.nl/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=39499
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, dit ga ik eerst even zes keer lezen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, je heb er dus wel wat aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! veel info, waar ik weinig van weet, dus zeer handig :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi zo

Andere antwoorden (2)

In theorie zou een CPU die gebruik maakt van vier cores dubbel zo snel moeten zijn als een CPU die gebruik maakt van twee cores. Maar tussen theorie en praktijk zit vaak een groot verschil. Bovendien kleven er wel wat nadelen aan de Quad-Core CPU's.
Omdat dubbel zoveel kernen zitten samengepakt in dezelfde fysieke verpakking, betekent dit nagenoeg ook dat dubbel zoveel warmte moet worden afgevoerd om de temperatuur van de CPU op een aanvaadbaar niveau te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cpu met meerdere cores is vooral handig wanneer je meerdere ' threads' hebt lopen binnen een process. Je moet je voorstellen 1 stroom aan bits en bytes naar de processor kunnen maar door 1 core afgehandeld worden. Dit omdat de stroom aan bits niet mag onderbroken worden. Tegenwoordig zijn de meeste zware applicaties voorzien van multi-threading. Dit wil zeggen de mogelijkheid om afzonderlijke cores te gebruiken.

Games bijvoorbeeld hebben het hier veel moeilijker mee. Games gaan vaak over graphics. Bijgevolg is een constante stroom aan bits en bytes noodzakelijk anders zou het scherm gaan flikkeren. Hoewel games nu al een beetje gebruik gaan maken van multi-threading moet ik toch zeggen dat de zwaarste thread nog steeds die van de graphics zal zijn. De tweede core gaat zeker niet aan zijn maximum capaciteit lopen. Hierboven op kan je beter investeren in een betere GPU (grafische kaart) ipv een super sterke CPU.

Waar je volgens mij meer aan hebt voor je CPU is de socket waar hij inzit. Ik zou opteren voor een nieuwere socket en een iets minder krachtige processor. Dit doe je zodat je systeem gemakkelijker kan ge-upgrade worden. Met een nieuwer moederbord met de nieuwste socket ga je een generatie langer meekunnen. Die CPU is niet van super belang als ik je lijstje lees. (omdat: je geen berekening intensieve zaken draait - enkel werkgeheugen dat je verbruikt - een ram latje bij kan wonderen doen:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het maximale Ram wat ik maar kan hebben in mijn xp-tje. 4G. (ziet er maar 3 in xp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijne uitleg over hoe het werkt, thanks!