Wat is het verschil tussen een graphics card en een processor?

Ik wil graag een nieuwe computer kopen en die heeft een NVIDIA GeForce GTX 760 met 1536 MB processor. Die staat best hoog in deze lijst: http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=GeForce+GTX+760&id=2561
Maar nu heb ik ook gehoord dat de computer een Intel HD Graphics 4600 graphics card heeft en die staat dan weer erg laag in de lijst: http://www.videocardbenchmark.net/video_lookup.php?gpu=Intel+HD+4600&id=2451

Is er voor de graphics card altijd minder kracht nodig? Wat is het verschil precies tussen beiden? Zal ik hiermee wel de nieuwste games op een goede kwaliteit kunnen spelen, bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
5.7K

Antwoorden (3)

Een CPU is de processor die je moederbord aanstuurt er GPU is een aparte die op je videokaart is gebouwd dat je moederbord ook een aanduiding heeft voor video is omdat er op het moederbord een ingebouwde videokaart zit deze is altijd minder en eigenlijk een standaard gevalletje je zwaardere videokaart is een losse kaart die in een slot is aangesloten en dus vervangbaar en heeft vaak dus een eigen CPU met extra geheugen
De ingebouwd heeft meestal een gpu. Die gebruikt maakt van je standaard geheugen en dat dus afsnoept van je andere hardware
Een ingebouwde videokaart is altijd een standaard kaartje een losse kaart is meestal bedoeld voor gamen
capthavoc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ingebouwde GPU zit in de CPU, niet in het mobo. Is al weer een jaar of vier de norm. "en heeft vaak dus een eigen CPU met extra geheugen" Onjuist. Heeft altijd een GPU met geheugen. De processor op een videokaart noem je een GPU geen CPU.
Die HD 4600 is de GPU van de processor en is inderdaad een stuk minder krachtig. De GTX 760 is een aparte videokaart. Als het goed is wordt die HD 4600 gewoon niet gebruikt als je een dedicated GPU hebt (die GTX 760 dus). Waar je overigens prima mee kunt gamen. Zoek maar op 'GTX 760 benchmarks' of benchmarks van nieuwe games als je wil weten hoe goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een processor (CPU = central processing unit) is de centrale processor die alles berekent & opdrachten verdeelt in de computer, je kan het een beetje bezien als de uitvoerend hersenen van de computer. Deze heeft de hulp van het systeemgeheugen (RAM) en de opslag (harde schijven etc). Om beeld te maken stuurt de processor een videochip aan. (De GPU = graphics processing unit).

Deze GPU kan onboard zijn ofwel een dedicated graphics card. Als deze onboard zit (mee verwerkt op het moederbord), dan gebruikt hij (hoogst waarschijnlijk) een deel van het systeemgeheugen. Voor alledaagse bezigheden is deze setup, zeker met de hedendaagse hardware, méér dan genoeg. Vandaag de dag hebben we zelfs processors met een ingewerkt videochip. Zoals bij jou waarschijnlijk het geval is. Het voordeel daarvan is dat de processor en de videochip onderling dus héél snel kunnen communiceren. De resultaten daarvan zijn heel erg goed. Echter is de kracht daarvan nog steeds beperkt voor zware games.

Om zware games goed te kunnen draaien gebruik je dus best een aparte videokaart. Deze bezit een processor die speciaal ontwikkeld is voor vlotte beeldverwerking en heeft ook apart videogeheugen en aparte koeling. De CPU kan nu makkelijk opdrachten geven aan de GPU om beelden te verwerken zonder dat deze dus zullen strijden voor het systeemgeheugen. Meestal is deze GPU dan ook veel sterker dan een onboard GPU wat de beeldverwerking nog véél versnelt.

Vanaf het moment dat je een extra VGA kaart (graphics card) plaatst, wordt de onboard VGA kaart zo goed als uitgeschakeld.

Het is inderdaad zo dat de GPU over het algemeen minder sterk lijkt dan de CPU, het zijn alletwee processors maar ze werken toch anders. De ene is voor algemene berekeningen, en de andere is vooral geconcentreerd op beeldverwerking. Dus een GPU moet in principe niet zo veel regelen als een CPU die alles aanstuurt. Dat zorgt er voor dat een GPU dus eigenlijk minder krachtig lijkt dan een CPU, maar je mag deze kracht niet met elkaar vergelijken. Een CPU zou niet dezelfde beeldverwerking aankunnen als een GPU.

Nog een laatste puntje: zoals je jouw videokaart omschreef klopte niet helemaal.
Een "760GTX met 1536 MB processor" Hoogst waarschijnlijk heeft de kaart 1536MB aan video geheugen. De snelheid van de processor wordt steeds uitgedrukt in MHz of GHz (megahertz of gigahertz)

Zoals ik het op eerste zicht zie zal deze computer de meeste nieuwe games wel goed kunnen afspelen als er ongeveer 8GB of meer aan RAM in zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow, bedankt voor deze duidelijke uitleg!
Ja, de computer heeft 16 GB DDR3 SDRAM, dus dat lijkt wel goed te komen.
Nogmaals bedankt!!