Harde schijf (1TB)maakt een behoorlijk luidruchtig ratelend/krakend geluid en is niet erg snel. Deze dingen zijn altijd al zo geweest. Is dit normaal?

Mijn Harde schijf maakt een behoorlijk luidruchtig ratelend/krakend geluid. Dit heeft hij eigenlijk altijd al gedaan sinds ik hem heb. Ook is hij niet erg snel met dingen opstarten, en als ik bijvoorbeeld een map open ofzo breekt het harde ratelen/kraken los. Windows heb ik al sinds een tijdje opnieuw geinstalleerd. Bij games spelen (als ie eenmaal is opgestart) heb ik geen enkel probleem. Mijn PC is ongeveer 2 jaar oud, heeft een i7 processor en 4GB ram geheugen. Ook heeft ie een goede videokaart. De harde schijf is 1TB en iets met Sata3 ofzoiets dacht ik.

Is dit normaal, of is er al die tijd iets mis geweest? En wat kan ik dan het beste doen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.5K

Antwoorden (1)

In principe maken alle harde schijven een ratelend geluid. Hoe hard en hoe storend dit is heeft o.a. te maken met de toegangstijden en draaisnelheid van die schijf. Ook zal een budget schijf eerder meer geluid maken dan een high-end schijf, simpelweg door het gebruik van betere ( duurdere) materialen.
Het is niet vreemd dat dit met name optreed als je bijvoorbeeld een map opent. Op dat moment moet de arm van de schijf dus gaan zoeken naar de juiste plek op die schijf. Ook de draaisnelheid van de schijf speelt daarbij een rol. Zeker als het niet je primaire schijf betreft zal deze, vanuit een ruststand, op moeten starten hetgeen wat langer duurt dan als je zoekt op je primaire schijf die eigenlijk altijd in beweging is.
Het antwoord is dus Ja. Het is een redelijk veel voorkomend verschijnsel en daarmee normaal. Wat je er tegen kan doen is op zich niets. De schijf gaat niet minder kraken. Wel zou je je schijven kunnen ophangen in rubbers hetgeen een boel aan contact geluiden scheelt. Ook het isoleren van je systeemkast kan al een behoorlijk verschil maken.