Als ie er daardoor mee opgehouden is dan vrees ik dat eenvoudige redding niet meer mogelijk is. De besturingselectronica kan dermate zwaar beschadigd zijn dat de hdd als geheel niet meer zal werken. 16 Volt kan een verwoestende uitwerking hebben op relatief gevoelige electronica componenten waar 14 Volt de uiterste grens is.

De informatie die op de schijf zelf staat is vrijwel zeker nog wel intact en kan uitgelezen en gekopieerd kunnen worden. Maar daarvoor moet je dan een beroep doen op een technisch bureau dat zulke klussen aanpakt. Vaak wordt hiervoor dan de fysieke schijf uit de defecte drive gehaald en wordt deze uitgelezen met behulp van een drive waarop zulke losse schijven geplaatst kunnen worden.

De data wordt dan overgezet naar een nieuwe externe HDD waarna deze dan in principe weer geheel moet werken als vanouds. Het kan zijn dat sommige op de externe HDD staande programma's niet meteen zullen werken maar dat heeft dan te maken met de 'Register Adressering' zoals die door Windows wordt bijgehouden.
'Missing or Broken Links' in het register zorgen er dan voor dat bepaalde programma's dan niet gevonden worden terwijl ze er wel zijn.
Meestal volstaat dan een herinstallatie van die programma's die problemen geven waarbij de opgeslagen werkdata gewoon intact blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dure operatie. plus voor je complete antwoord.

Andere antwoorden (1)

Nee, definitief verloren. De elektronica is ter ziele.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk wel