Ik heb 2 pc's. Kan ik dit zomaar samenvoegen tot 1 systeem?

Ik heb 2 pc's waarvan ik er 1 gebruik, maar wil graag deze 2 pc's samenvoegen tot 1.
In hoeverre is het mogelijk om het moederbord uit de medium kast om te zetten naar een grote kast? Zitten de schroefgaten overal gelijk?
Kan ik zomaar de videokaart + harde schijf overplaatsen zonder veel problemen met opstarten?
Van de onderstaande configuratie, welk moederbord/processor + geheugen kan ik het best gebruiken?

Systeem 1: Custom kastje (medium):
Core 2 CPU @ 1.86 GHz
1,93 GB RAM (2X 1 GB module) totaal 2 modules (Zelfde DDR type als andere kast)
78+70 = 160 GB hdd (SATA)
P5VD2-VM moederbord
350 Watt voeding

Overig:
PCIE x16, PCIE x1, 2x PCI
Aansluitingen op MOBO: 4x usb, netwerk, muis, toetsenbod, SATA, VGA, 3 geluidsingangen

Systeem 2: Half omgebouwde Dell DCTA kast (groot):
Pentium D CPU 3,4 GHz Intel® Pentium® 4 Socket-T with Hyper-Threading technology
Kloksnelheid 3,39 GHz
2 GB ram (1x 1GB, 2x 500 GB) totaal 4 modules (Zelfde DDR type als andere kast)
150 GB HDD (IDE)
Dell moederbord ??
Antec EA-500 voeding

Overig:
NVIDIA GForce 8800 GTX (PCIE x16)
Geluidskaartje (PCI)
Netwerkkaartje (PCI)
PCIE x8, PCI
Aansluitingen op MOBO: 5x USB, 1x netwerk, 5 geluidsingangen

Hopelijk kan iemand mij hier iets verder in helpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Het beste antwoord

Kijk, wanneer je het niet zelf hebt, op internet voor een beschrijving van je moederbord. Daarop zijn alle aansluitingen te vinden. Vooral de stroomaansluiting, die van de LED's, USB zijn soms verwarrend. Dit zijn heel kleine stekkers die vaak beneden rechts op het moederbord staan. Daar loopt een kabeltje van naar de aan/uit knop, de resetknop, de ledjes op de voorkant en het piepluidsprekertje.
Of maak een foto van je oude aansluitingen. Dan kun je aan de hand van de foto de juiste stekkers insteken.
Dan zou ik het moederbord van je kleine kast in het grote bouwen. Kijk wel even of de voeding van de grote kast dezelfde aansluitingen heeft als de voeding van de kleine kast.
Verder zou ik dan de 2x500 mb RAM eruit halen en daarvoor in de plaats de 2x1 gb zetten. Dan heb je in totaal 3 gb Ram. Dit wordt echter gebruikt door een 64 bit systeem. Met een 32 bit Windows kun je niet meer dan 2gb gebruiken.
Je harde schijven zijn "klein".... je kunt met een adapter (tenzij je een IDE aansluiting hebt) de IDE schijf meegebruiken. Zet hem als "slave", dan heb je geen problemen.
De grafische kaart lijkt me geen probleem. Je moederbord van de kleine kast heeft dezelfde aansluiting zo te zien.

Oh en kijk of je aansluitingen aan de achterkant van de pc passen. Heb je geluid "on board"? Hebben beide PC's dat? Je kunt het blikken plaatje misschien ook verwisselen.

Het duurt alles wat, maar ik heb het heel vaak zelf gedaan. Mijn PC Kast is al meer dan 10 jaar oud, maar erin zit een prima moederbord, dat ik twee jaar geleden gekocht heb, een Pentium V en een super grafische kaart. Mijn PC ziet er naar "niks" uit, maar kan de modernste spelletjes met gemak in 3D spelen.... Dat geeft toch wel een grote voldoening.

Mocht je verder nog vragen hebben, stuur me een berichtje... ik vind het leuk om te helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Pentium V moet Intel core i5 zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ikzou alles van de kleine kast in de grote bouwen en dan de harde schijf van de grote en zoveel mogelijk geheugen erbij zetten, of wil je allebei de systemen in 1 kast gaan gebruiken ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moederboard en kast zijn meestal een geheel. Het overzetten van een moederboard naar een andere kast is van de hardware klussen het lastigste. Het is wel te doen, maar let op dat het MOBO geïsoleerd is van de kast door middel van plastic ringen en zo.
Video kaart zal geen probleem op leveren.
Geheugen ook niet.
Hard schijven. Ik zie IDE en SATA. Om die te combineren heb je een MOBO nodig die beide aan kan. Of je hebt een extra kaartje nodig.
Van de voedingen neem de voeding met het meeste Watt.
Voor de rest zie ik geen problemen.