Kan een voor o.a. W7 NTFS geformatteerde (externe HD) schijf op termijn door pc's met windows 8 en verder worden "gelezen"?

Ik ben van plan mijn 30 jaar oude S8 films te digitaliseren en ze i.i.g. op een externe HD schijf te zetten. Echter, de specs van sommige schijven geven aan dat ze NTFS geformatteerd zijn voor o.a. W7. Ik sla de films ook op voor het (verre) nageslacht. De vraag is dus of de schijf "straks" als W7 op de achtergrond raakt, op termijn altijd wel door een nieuw systeem gelezen kunnen worden?
Overigens, ik heb max 50 GB nodig, dus zou een (micro) SD kaartje (64GB) een betere optie zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ntfs disk formatie wordt ook ondersteunt in windows 8. Hard disks hebben ten aanzien van tape drives aanzienlijk lagere levensduur. Indien u de films langer dan 10 jaar wil bergen adviseer ik u dit op tapes te doen gezien deze vele malen betrouwbaarder zijn als het gaat om data archiveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima info. Dank ook aan de anderen, die ook nog wat elementen aandroegen. Ik kan hier wat mee!

Andere antwoorden (2)

Als je bestanden niet boven de 4GB uitkomen zou FAT32 een betere keuze zijn qua compatibiliteit. Maak sowieso meer dan 1 kopie. Alles kan en gaat ooit kapot. SD-kaartjes zijn niet perse beter dan HDD's als het gaat om lang leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn tip: spaar niet, maar maak op harde schijven en op bluray of DVD back-ups. En als er weer eens nieuwe opslagmedia komen, de volgende kopie maken. Ik doe dit al jaren zo en mij is niets verloren gegaan. Ik heb muziek, foto's en films al zeker 15 jaar digitaal weten te bewaren.