Heeft de Ziggo modem met ingebouwde router een hogere downloadsnelheid dan een losse router, of andersom?

Bij ziggo zeggen ze dat hun eigen modem met met ingebouwde router sneller werkt dan een losse router, bij linksys precies andersom. Dus op die manier word ik niet wijzer. Ik gebruik wifi zowel voor een pc, laptop en mobiel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

De chip die het internet verkeer regelt is vaak van dezelfde fabrikant (ralink is bijvoorbeeld een grote aanbieder). De fabrikant koopt de chips in en past de software aan. Soms worden er andere 'boosters' tussen geplaatst voor andere functionaliteiten. De eigenlijke snelheid verschilt meestal erg weinig...

Dit geldt natuurlijk niet voor alles zo, maar bij nader onderzoek van de routers klopt het wel vaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Ziggo:

"De draadloze snelheid is dus sterk afhankelijk van de omstandigheden en uw apparatuur. In de meest ideale omstandigheden ongeveer 85 Mbit/s. De snelheid kan worden beperkt door een grotere afstand, betonnen muren en vloeren en eventueel het gelijktijdig gebruik door andere apparaten."

Dat is ook zo'n beetje de waarde die je bij reallife tests (tweakers pricewatch) ziet bij losse wireless N-routers.

Maar als snelheid van belang is dan kan je beter bedraad gaan werken. Ook zijn er maar weinig mensen die een 85Mbit/s of hoger abo hebben, dus als het alleen maar voor internetgebruik is (en niet van PC naar laptop bestanden kopiëren) zit je dus goed met de ingebouwde router van het Ziggomodem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als straks de nieuwe wifi standaard (http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac) gemeengoed wordt zullen losse routers wel weer sneller zijn dan je modem/router, bedenk dan wel dat je apparatuur (laptop/mobiel) dat ook moet ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Router-Modem is een apparaat , dus geheel op elkaar afgestemd , en intern gelinkt op de meest ideale configuratie.

Een losse router op een losse modem zou wat vertraging met zich mee kunnen brengen door de koppeling van de verschillende chips.

In praktijk maakt het niets uit , de modem geeft het signaal , en de router route dat signaal door.

Als dat van een fabrikant komt of liever in een kastje zit is dat mooi.
Maar als deze fabrikant rommel maakt , dan heb je nog niks aan die unieke combinatie.

Dus mijn antwoord , zal weinig verschil maken , maar een losse router is we praktischer , want die kun je weg van de router zetten.

En afhankelijk van je netwerkwensen , kun je ook een switch overwegen.