hoe kan ik mijn fotos terug hebben na een gecrachte computer zonder een backup gemaakt te hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het zelf wel doen. Ik heb vorig jaar van een oude computer die geformatteerd was nog foto's gevonden uit 2003. Honderden. Ik ben alleen de naam kwijt maar het was een rgatis programma. Ff googlen dus. Probeer er maar een paar

Antwoorden (5)

Als je pc volkomen gecrasht is en je harde schijf is niet helemaal stuk, dan zijn er programma's te koop die (bijna) alle bestanden kunnen terughalen.
Ik heb goede ervaring met Active File Recovery.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals eerder vermeld kun je de data soms ophalen met een recovery programma (een gratis alternatief: Recuva), maar dit is lang niet altijd succesvol. Als de computer echt niet op te starten is of de harde schijf is kapot, dan kun je de harde schijf opsturen naar een professioneel bedrijf die hun best zullen doen om de data weer op te halen. Maar dat kan behoorlijk prijzig zijn (honderden euro's).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de harde schijf nog intact is kan je die uit je pc halen en in een zogeheten HDD docking station zetten, die kan je bijvoorbeeld hier kopen (zie bron)
je zet je HDD in het docking station en sluit de usb aansluiting die aan het docking station zit aan op een andere pc of laptop en zo kan je ze gelijk overzetten op die pc/laptop.
heel handig apparaatje had er zelf ook een nodig ongeveer 5 maanden geleden toen mijn pc overleed...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als alleen het operating systeem gecrasht is, dus het wil wel opstarten van een andere boot media zoals een bootable CD, dan is het antwoord simpel boot op van de CD of USB stick en mount de hardschijf en ga via bestandsbeheer op zoek naar de foto's.
Mocht dit een probleem zijn. Formateer dan niet de hardschijf, maar ga naar een recovery bedrijf met je hardschijf en vraag wat de oorzaak van het crashen van je PC en/of harde schijf is en wat nog mogelijk is binnen een redelijk budget.
Bepaal van te voren hoeveel het je waard is om deze foto's weer terug te krijgen.

Wel dien je voor dat je maar iets te doet een image backup te maken van de hardschijf zo snel mogelijk. Hier herken je wel de beter bedrijven aan. Deze zullen dat als eerste stap doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn de foto's nog te redden, als de schijf nog wel in het BIOS wordt herkend.
Waarschijnlijk kan dit wel, als de schijf nog in het BIOS wordt herkend.