Wat zijn up-to-date goede laptopmerken voor grafische vormgeving (videobewerking)?

Apple wordt natuurlijk aangeraden, maar een Macbook Pro ligt niet in het budget? Welke andere merken zijn goed?

Algemeen dacht ik altijd dat Asus en Toshiba goed zijn, met Sony er iets achter. Asus krijgt ook altijd goede recensies, maar ik hoor van verschillende mensen dat Asus een rotmerk is. Is dat nu waar of kramen zij onzin uit?

Hoe staat het inmiddels met HP en Dell (paar jaar terug werden zij als 'slecht' beschouwd)? En is Samsung ook een optie, evenals BTO of MSI?

Samengevat: welke laptopmerken zijn goed voor videobewerking (de laptops hebben dus goede specificaties (qua CPU en RAM en al de rest))?

Toegevoegd na 1 minuut:
Artikels over merken, vergelijkingen mogen ook, zolang ze maar up-to-date zijn (minstens vanaf 2011, liefst later)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet het perse een laptop zijn? Met een desktop haal je veel meer productiviteit door betere specs voor een lagere prijs. Als je je laptops niet verplaatst kun je feitelijk beter voor een desktop gaan. Betere invoermateriaal beschikbaar, betere schermen, veel snellere CPU's en GPU's. En degelijker gebouwd. Verder lijk je Asus en Acer door elkaar te halen. Asus is een goed merk, Acer is rommel, hoewel ze met de S7 wel een goed apparaat hebben neergezet. Is echter geen geschikte machine op op te editten (=bewerken van foto's en video's). Het is verder bevorderlijk wanneer je een budget aangeeft, zodat mensen weten waar ze hun advies op kunnen richten. Kwaliteitstests van laptops zijn schaars, en eigenlijk ook van andere apparaten. Alleen bij auto's worden degelijke onderzoeken gedaan. De reden is dat de reparatie van elektronische apparaten zo gevarieerd is, dat het lastig te onderzoeken is en een conclusie nooit eenduidig getrokken kan worden.

Het beste antwoord

Eind 2009 is er een onderzoek gedaan naar wat de betrouwbaarste merken waren onder mensen die een bepaalde verzekering hadden afgesloten bij SquareTrade.
http://tweakers.net/nieuws/63815/hp-laptops-gaan-vaker-stuk-dan-die-van-asus-en-toshiba.html

Het is al een paar jaar geleden, maar toen het destijds uitkwam, was het opvallend in hoe grote mate het overeen kwam met de ideeën die mensen met wat meer ervaring met laptops, hadden. Tussen toen en nu hebben de laptopfabrikanten kwa productiofilosofie eigenlijk niet zoveel veranderd. Acer geeft tegenwoordig 2 jaar garantie op notebooks uit de Timeline series, en ze hebben met de S-serie een degelijkere serie erbij, waar het vroeger echt altijd rommel was. (MSI en Samsung waren destijds (en ook nu nog) niet groot genoeg om meegenomen te worden. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze het beiden prima doen in termen van betrouwbaarheid. Je hebt ook nog Fujitsu, maar dat is een merk met een oriëntatie op zichzelf die ook alles voor hun zakelijke klanten zelf verzorgd op basis van een contract, waardoor het dus weinig gekozen wordt door mensen die een notebook moeten aanvragen).

Kortom, dit lijstje is nog altijd actueel. Een notebook om de editten, wordt flink gebruikt, dus moet inderdaad goed gebouwd zijn. Het is een misvatting dat Apple daarvoor de beste opties per definitie biedt. En als het om degelijkheid gaat, is het onzin. Daarnaast zijn de garantievoorwaarden van Apple slecht. Wel heeft Apple bepaalde opties in termen van hardware (bijv. het hoge resolutie retina scherm) en beschikbare software (vooral Final Cut) die het heel geschikt maken.

Hoe dan ook, het valt dus niet in het budget, en dus moet je sowieso naar iets anders kijken. Maar het is sowieso dom om jezelf te beperken tot een merk. Verschillende merken hebben goede opties, en doordat men met elkaar concurreert liggen prijzen niet eens zo ver uit elkaar.

BTO is inderdaad ook een aardige optie. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe dan ook, ik weet niet wat je budget is, dus kan weinig zeggen over wat aan te raden is. Ik zou sowieso voor een van de opties gaan die gewoon twee jaar garantie bieden (Asus, Toshiba, Samsung, MSI, Sony doen het feitelijk standaard. Toshiba voor een paar goedkopere modellen niet). Veel mensen denken dat je sowieso recht hebt op twee jaar garantie, maar die begrijpen de regels rondom de non-conformiteit niet, en praten dus onzin. Verder wil je uiteraard zonder discussie met de winkel gewoon geholpen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Apple word natuurlijk altijd aangeraden maar de onderdelen zijn niet de beste!, zou je nou een asus/medion/Toshiba kopen heb je meer voor minder zoals ik het altijd zeg. kijk dan wel of de graphics card van nvidia,ati of amd is. zelf vind ik nvidia beter. aangezien jij graag aan videobewerking doed zou ik in jou geval een laptop kopen met een nvidia 720m, dit is èèn van de nieuwste kaarten en goed voor videobewerking en foto en natuurlijk ook om games te spelen zoals battlefield3, hieonder heb ik een link gezet waarvan ik denk 2 gewelige latop`s en scherp geprijsd !
http://www.computerland.nl/a/laptops_t_m_15_6_/80010592/asus_k56_series_k56cb_xx312h/details.aspx

http://www.saturn.nl/mcs/product/ACER-Aspire-V3-571G-53236G50MAII,95952,391638,824776.html?langId=-11