Waar moet je op letten als je zelf een pc wilt bouwen?

Ik wil zelf een pc bouwen, hij moet stil zijn en dual core. Als ik op webwinkels kijk, zie ik door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik beginnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind alle antwoorden nuttig, maar aan deze links heb ik het meeste!

Andere antwoorden (4)

Er zijn sites waar je de wensen kunt invoeren dan komt er een materiaallijst uit met prijs. Die kan je gebruiken als uitgangspunt.

Toegevoegd na 37 minuten:
Onderstaan linkje helpt je op weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat je nooit of zelden zult komen in de adviezen, is een extra harde schijf plaatsen (ikzelf heb er 4 in de PC).
Op je 1e harddisk zet je dan je OS, op je 2e tijdelijke files, swapfile, op de 3e je documenten, op de 4e backups en ghost-images van de C-schijf.

Of als je slechts 2 schijven neemt: dan op je 1e schijf 't OS, en de rest op de 2e schijf. En de eerste schijf dan in 2 stukken indelen, zodat je op de 2e partitie van de 1e schijf backups kunt zetten van documenten die je op je 2e schijf hebt.

Zulke backups zijn alleen extra (maar altijd erg handig als die gewoon op je PC zitten ipv extern ergens op een schijf). Je normale backups zet je op een externe schijf (of twee) die je niet in de buurt van de PC's bewaard.

Verder hangen de gewenste componenten erg af van wat je met je PC wilt doen. Als je de nieuwste games wilt spelen, is vooral een goede videokaart belangrijk. Als je films wilt opslaan en downloaden, dan heb je veel schijfruimte nodig. Als je backups belangrijk vind, of snel een backup van je OS (veel beter dan system-restore) terug wilt kunnen zetten, neem je minimaal 2 interne schijven. Als je een hekel hebt aan malware maar niet veel games speelt, pak je Ubuntu of een Apple en geen Windows.
CPU: neem een quadcore. De snelheid (Mhz) van die cores is iets waar je op kunt bezuinigen: andere componenten zijn belangrijker, in tegenstelling tot wat de fabrikanten je willen doen geloven: die gooien veel op 't aantal Mhz. Voor een paar procent meer Mhz betaal je de hoofdprijs, terwijl geen applicatie er veel sneller van wordt. Nooit de hoogste Mhz kopen in een range - da's echt veel te duur.
Geheugen: neem 2 of 4GB. 2GB is voldoende als je niet -tig zaken tegelijk op de PC doet en niet superzware programma's draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet letten op een goede voorbereiding. Zorg voor een schone werktafel om mee te beginnen. Een stopcontact in de buurt. En zorg dat jij je wensenlijst goed hebt afgewerkt en je alles compleet hebt. Het is heel vervelend als je aan het bouwen bent, en je moet er halverwege mee stoppen, omdat je nog een onderdeel mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belangrijke tip: controleer of je hardware compatible is met je besturingssysteem. Bijvoorbeeld: niet iedere WLAN-adapter werkt goed met Linux of Win vista. Denk ook aan printers die je wilt gebruiken, vaak kan je op sites van fabrikanten vinden met welke OS de printers compatible zijn...

(compatible=werkt met; OS=besturingsysteem, bijvoorbeeld ubuntu linux, windows etc.)