wat is het verschil tussen multi-touch en capacitief touchscreen bij tablet pc?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn beide eigenschappen van een scherm. Een scherm kan beide eigenschappen hebben.

Antwoorden (2)

Een multi-touchscherm is, zoals de naam al zegt, een aanraakscherm dat meer dan één input tegelijk ondersteunt. Dit geeft meer en uitgebreidere mogelijkheden dan het normale aanraakscherm.

Bij een capacitief touchscreen maken mobiele technologieën gebruik van een paneel dat elektrisch geladen is. Wanneer een vinger het scherm aanraakt, wordt het elektrisch veld van het paneel verstoord. Deze verstoring wordt geregistreerd en naar de software gestuurd. Omdat gebruik wordt gemaakt van een elektrisch veld, reageert het scherm alleen op aanraking van geleidbaar materiaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kun je niet spreken van een verschil. Het geeft namelijk maar twee soorten aanraakschermen. Resistief en Capacitief.

Resistief werkt met drukpunten en kan daardoor ook maar voor één aanraking gevoelig zijn.

Capacitief werkt met geleiding. Vaak zijn deze schermen ook multi-touch. Dat wil zeggen dat ze meerdere aanrakingen tegelijk kunnen registreren. Normaal gesproken zijn de huidige capaciteve schermen 5-punts multi-touch gevoelig. Maar de meeste software gebruikt maar aanraking door twee vingers voor bijv. in- en uitzoomen.