Beïnvloed stof de snelheid van een computer?

Het gaat om een HP COMPAQ EVO .Hij is al ongeveer 4 jaar oud.
Intel pentium WinXP.
Tips of programma's mogen ook zolang ze gratis zijn.(Vaste computer)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar je eerder mee te maken zal hebben is de ophoping van 4 jaar gebruik in je register. Een volledige herinstallatie van je PC zal kunnen helpen, een upgrade naar 2GB als je dat niet hebt zou ook kunnen schelen. Programma's gaan steeds meer geheugen gebruiken.

Antwoorden (4)

Ja, dat kan indirect wel de snelheid van de computer beinvloeden. Als er veel stof in de computer opgehoopt zit, kan dit van invloed zijn op het koelsysteem. Als de koeler niet meer optimaal werkt, en de computer te heet wordt, kan de computer trager worden.

Je kan de computer uit elkaar schroeven en een goed schoon zuigen of blazen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou zeggen: alles blijft net zolang net zo snel draaien totdat door thermische bescherming iets compleet uitvalt (restart/crash to desktop/BSOD). Jij stelt nu dus dat er een slim systeem is dat thermische verhoging automatisch vertaalt in terugklokken. Dat zou een naam moeten hebben/beschreven moeten zijn... om een lang verhaal kort te maken: Bron? Of beweer je dat een CPU van 60 graden beter presteert dan een van 80 graden? Als dat al zo zou zijn lijkt het me niet merkbaar in gebruik, maar alleen meetbaar in een benchmark.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke
Ik ga al het stof eruit zuigen en als dat niet werkt zal ik windows opnieuw installeren.
Stof werkt isolerend. Als dit op de verschillende onderdelen komt hoopt de warmte zich op onder het stof. Het stof gaat ook op de bladen van de ventilator, blijven plakken. Hierdoor verminderd de capaciteit van de ventilator, waardoor er minder wordt afgekoeld. Hierdoor worden de componenten te warm waardoor ze minder efficient beginnen te werken. Vooral de processor heeft daar veel last van. Als hij te warm wordt staat er een veiligheid op dat hij wordt uitgeschakeld.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke
Ik ga al het stof eruit zuigen en als dat niet werkt zal ik windows opnieuw installeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk ook goed tussen de koelribben van de processor.
Ik zou niet rechtstreek stofzuigen. gebruik een zachte borstel en veeg het stof weg van het moederbord, terwijl je de stofzuiger op enige afstand houd.
vergeet ook niet de voeding onder handen te nemen.
In alle geval al de elec uitschakelen van de computer
voordat je alles opnieuw installeerd, wat een beste klus is kun je eerst eens gaan beginnen met programma's verwijderen die je niet meer gebruikt. Tevens kun je je pc laten scannen met ccleaner, dit programma verwijderd alle ongebruikte register links, en kan ook heel veel overbodige en tijdelijke bestanden van je pc verwijderen. En zoals hier al vermeld is kijk eens naar hoeveel intern geheugen je hebt want xp met servicepack3 heeft echt minimaal 2GB geheugen nodig. als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd is het ook aan te raden om je schijf goed te defragmenteren, dit scheelt ook weer iets in je snelheid omdat de zoek tijden op je schijf worden verminderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik blijf me herhalen. Een nieuwe schone installatie is de beste oplossing. Stof kun je het beste verwijderen.