Wat is nu precies een SSD schijf?

Wat is dit precies in vergelijking met een gewone HD schijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als allereerste is het vooral GEEN schijf. Het is een aantal chips met een contoller. Zie het als een paar SD-kaarten op een grotere kaart geplakt, maar dan met dezelfde aansluiting als een hardeschijf.

Je zegt dus ook SSD solid state drive en HDD hard disk drive. Solid state disk of SSD-schijf moet je proberen te vermijden.

Toegevoegd na 21 uur:
Voordelen zijn dan ook dat je geen draaiende elementen meer hebt.
>geluidsloos
>geen kans op mechanische fouten
>geen problemen met bewegen tijdens activatie

Andere voordelen zijn de snelheid, zowel seektime (vinden bestand) als throughput(kopieren/lezen bestand) zijn stukken verbeterd ten op zichte van een HDD.

Door de hoge prijs worden ze nu vooral als bootdisk/game installdisk/werkdisk (bijv voor foto's als je veel photoshop doet gebruikt. Dus je ziet nu veel systemen met C: als SDD en D: als HDD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Maar is "drive" dan eigenlijk ook niet fout ? Er wordt niets aangedreven. Overigens wil ik helemaal niet voorstellen om die naam dan ook maar af te schaffen, zelfs het gebruik van "schijf" soort me niet eens echt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja eigenlijk wel, goed punt. USB flash drive klopte ook al niet, maar is nu al los gaan staan van de betekenis. Solid State Device zou nog beter zijn. A flash drive has no moving parts to be driven; therefore, it's not a true drive. The term drive persists because computers read and write flash drive data using the same system commands as for a mechanical disk drive, with the storage appearing to the computer operating system and user interface as just another drive.