Waarom is het zo dat we gaan van 4 naar bijvoorbeeld 8 gigabyte?

Je ziet het altijd staan. Een usb stick van 4,8,16 of 32 gigabyte waarom is dit? en als je de daadwerkelijke opslag capaciteit bekijkt is het nooit dat aantal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Omdat vroeger en nog steeds gerekend wordt met 1kB=1024B, dit zorgt er aan de ene kant voor dat je altijd kan blijven verdubbelen wat lekker makkelijk werkt.
1,2,4,8,16,32,64,128,256,512, 1024=1 ,2,4,8 etc. Een upgrade is dan ook zinvol en je houdt het aantal waardes gelimiteerd. "Ja sorry meneer we hebben alleen 3,4,5,6 en 9,5GB reepjes volgende week komen de 8GB reepjes RAM weer binnen"

Aan de andere kant heb je nu het probleem dat Hardeschijffabrikanten het SI-stelsel voor datagrootte gebruiken 1kB is dan 1000B en niet 1024B.

Als jij een schijf koopt van 1MB dan zitten daar 1.000.000 Bytes op, Windows rekent nog met 1kB=1024 en als je dan terug rekent, (twee keer delen door 1024 ipv door 1000) dan krijg je niet het getal 1 maar 0,95367.... Hoe groter je schijf hoe gekker dit probleem zich openbaart

1000^5 /1024^5 = 0,888 TB ipv 1TB.

Toegevoegd na 3 minuten:
TB moet PB zijn oftewel Petabyte, de opvolging van Tera. Op een gegeven moment wordt het zo gek dat je maar de helft overhoudt.

Toegevoegd na 11 minuten:
En dan heb je ook nog Bytes verlies aan de formattering. Maar dat is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hardstikke bedankt dit kon ik op google niet zo snel zo genuanceerd vinden.

Andere antwoorden (1)

Ten eerste omdat dat computereigen is. Een nul en een één is een paar: 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, etc.

Ten tweede omdat dat voor de consument makkelijk te begrijpen is, die weten dan dat er 2x zoveel opkan.