cpu cooler

Voorbeeld van gegevens over een cpu-cooler: Intel Socket 1156, 775, Up to 75 Watts. Wat betekent de vermelding "up tot 75 Watts". Bemerk dat hoe lager het aantal watts hoe lager de prijs. Wat voor impact heeft die vermelding op het koelvermogen van de cooler?Heeft dit iets te maken met de voeding of het moederbord van de pc?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Nee, het heeft alleen te maken met de warmteproductie van de CPU.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is m'n cpu: CPU Type Intel Pentium 4 630. Wat is zijn warmteproductie? Ik begrijp nu dat ik dit moet weten om de gepaste cooler te kiezen?
AWM
14 jaar geleden
Die processor kan maximaal 84 Watt afgeven. Maar aangezien dat alleen onder vollast is, wat bijna nooit voorkomt, kun je die 75 Watt koeler best gebruiken. Vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je cpu kan bij bepaalde opdrachten vrij snel 100% cpu verbruik hebben, bijvoorbeeld als je een foto inlaad in een fotoprogramma. Ik raad je dan ook !!ten strengste!! aan om een koeler te kopen die ook het maximum aan zou kunnen. Het gevolg wat je kan hebben als je de koeler wel zou kopen is dat je systeem steeds uit gaat als het de maximale vermogen van je cpu zou krijgen.
In het slechtste geval overhit je cpu doordat de koeler niet opgewassen is tegen de hoge temperaturen.
AWM
14 jaar geleden
Zo werkt het niet. Als je CPU even onder vollast draait dan wordt ie niet meteen te heet in zo een situatie. Dat gebeurt pas bij langdurige vollast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt een voorbeeld: Als je systeem hangt dan kan deze op 100% blijven staan en wordt daardoor dus ook binnen 10 minuten vrij warm. Je kunt namelijk nog nooit voorkomen dat je pc niet blijft hangen.
AWM
14 jaar geleden
De CPU is ontworpen om gas terug te nemen bij oververhitting. Dat is niet optimaal, maar hij mag daardoor niet vastlopen. Tenzij je gaat overclocken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of dat klopt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat softwarematig gaat. In principe zal de pc vanzelf uitgaan als alles goed werkt, als iets in de cpu uitvalt dan heb je dus eigenlijk pech als je een koeler hebt die niet geschikt is voor een te hoge wattage.
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat 'gas terug nemen' zit ingebouwd in de processor.
Nogmaals, het is niet optimaal als je het zover laat komen, maar hij beschermt zichzelf.
De vermelding houdt de hoogste warmteproductie van de CPU in die de koeler volgens de fabrikant nog kan koelen. De vermeldingen zijn echter erg onnauwkeurig. Je kunt beter een test van koelers opzoeken en dan kijken welke koeler jouw processor het beste kan koelen. Daar staat dan ook de werkelijke geluidsproductie bij. Met jouw processor zou je een Scythe Mugen 2 Rev. B kunnen kopen. Die is niet duur (30), stil en koel.