Als ik mijn harde schijf formatteer, gaan eventuele virussen dan ook weg?

en verlies ik dan ook "windows" gewoon??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
waarom met een kanon een vlieg doodschieten?
meeste virussen kun je gewoon verwijderen met een goed antivirus programma hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat was dus niet mijn vraag. Dat weet ik ook wel, ben niet dom. Maar DIT virus wat ik blijkbaar heb, wordt met geen virusscanner herkent. Heb norton, AVG, mcaffee en nog een hoop andere geprobeerd en wat ik ook doe hij blijft. En door dit virus ben ik al mn afbeeldingen kwijt, dus nu heb ik alleen op een back-up gezet (de rest van de documenten) en is mijn enige optie dus nog om het te formatteren, hopelijk blijft het virus dan weg en zijn bestanden weer veilig op mijn pc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Tess92, al met Malwarebytes (MBAM) geprobeerd de PC weer virus and malwarevrij te krijgen? Een virus verwijdert normaal geen afbeeldingen, dus lijkt eerder een ander probleem de oorzaak te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, heb zo goed als alle virus/malware-scanners geprobeerd.. en wat zou de oorzaak anders kunnen zijn? Ik heb sowieso virussen op mijn computer, heb ook optimizer pro, dat elke keer opkomt tijdens het opstarten, maar niet in de lijst met programma's bij configuratiescherm staat.. dus dat lijkt me al virus nummer 1. En mn laptop is zoo traag en loopt vaak vast, soms sluiten dingen zomaar (dus zonder melding van "reageert niet") en opeens al mn afbeeldingen (500 of meer) weg, en heb ze echt niet per ongeluk verwijderd..

Het beste antwoord

Niet per sé. Virussen die zich op het opslaggedeelte van de harde schijf bevinden, zul je inderdaad met formatteren wel wegkrijgen. Maar meer geavanceerde malware zoals bootsector-virussen/MBR-virussen zul je niet verwijderen met formatteren.

Redactie Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor moet je een "onzichtbare" partitie voor verwijderen en formatteren?? Of heb ik het fout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. In Windows 7 zitten daar ook ingebouwde commando's voor. Kun je hier meer over lezen: http://support.microsoft.com/kb/927392/nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe weet ik of mijn virus(sen) op het opslaggedeelte zitten of niet? Zonde om alles te formatteren en opnieuw te installeren, als daarna blijkt dat het nog steeds hetzelfde is..

Andere antwoorden (4)

Als je je harde schijf formateert ben je alles kwijt dat is alles op de schijf weg ook windows dus.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus ook de virussen?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja alles is alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me wel ja. ik zou het eerst via systeemherstel proberen als ik jou was,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alles al geprobeerd. Ik snap niet waarom mensen steeds andere dingen blijven voorstellen, ik zou deze vraag echt niet stellen als er een andere mogelijkheid was. Het is formatteren, of een nieuwe harde schijf erin zetten, dus ja formatteren lijkt me dan makkelijker.
ronron1212
11 jaar geleden
Dan moet je dat doen heb je wel een windows cd rom om windows opnieuw te kunnen installeren en je andere programma's die je gebruikt heb je ook de instal cd van.
Als je windows 7 op je pc hebt staan, kun je waarschijnlijk niet eens de harde schijf formatteren. Mocht echter je virus zo hardnekkig zijn en je komt er niet van af, kun je twee dingen doen. Het ene: als je belangrijke gegevens op je hd hebt, kopiëren op een andere harde schijf of op dvd branden.
Dan: windows opnieuw installeren. Daarbij heb je de keuze om de harde schijf opnieuw te formatteren (het oude windows en virussen en alles andere is weg). Mocht je nog geen twee partities hebben, kun je deze nu maken. Voor windows en programma's heb je ongeveer 75 tot 100 gb nodig. Data zoals spellen, foto's, muziek en dergelijke op de tweede partitie. Een tweede partitie is handig, omdat je dan niet bang hoeft te zijn dat je per ongeluk alle gegevens wist.
Succes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om er zeker van te zijn dat alle eventuele virussen verwijderd worden. Start op met de opstartcd/dvd en verwijder de opstart partitie. Dit is meestal c ook wel boot genoemd. Maak de partitie opnieuw en formateer deze. Je bent dan inderdaad alles kwijt incl je virus ( sen )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw ik heb daar dus niks van begrepen, op de 1e en laatste zin na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan adviseer ik je om dit niet zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha oke
Goedeavond, ik ben zelf ICT'er en werk dus met computers, en ik bouw ze in elkaar,
als je je computer wil formateren, ben je je virus niet kwijt!! er zijn veel virussen die in de RAM geheugen kruipen, Moederbord of Harde schijf. als Als er een virus op de harde schijf zit dan kan je je computer formateren en ben je Windows kwijt, maar ook je virus. Als de virus ergens anders zit i.p.v op je h.d. dan raak je die niet kwijt. als je dan echt je virus kwijt wil moet je waar de virus inzit dat nieuw kopen. Hopelijk heb ik je genoeg geinformeerd
Mvg
Chefke94