waarom blijft mijn laptop fan veel geluid maken ?

Begin dit jaar ging de ventilator van mijn laptop opeens geluid maken, na het stofvrij maken en nog heel veel stappen die ik moest doorlopen van HP mocht ik mijn laptop opsturen. na 2 weken kreeg ik m'n laptop terug met de melding dat de ventilator vervangen was, echter het probleem is niet opgelost het is zelfs erger geworden! ondertussen is de garantie termijn verlopen en ben ik zelf opzoek gegaan naar een oplossing, maar zonder succes. Hij is nog maar 1 jaar en is door HP helemaal gereset dus hij draait niet zo hard omdat er veel programma's op staan, ook zit er geen stof in de ventilator omdat ik dat er al tot het laatste aan toe weggehaald heb. wat kan ik nog meer doen ? (hij wordt niet warm maakt alleen maar geluid)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste nooit meer een HP kopen. Ik heb er ook een en het is 3x niks. Draait hij overigens constant of gaat hij na een tijdje sneller draaien? Als hij constant draait hebben ze bij HP wss de ventilator aangesloten op de voeding. Niet erg raar want HP laptops hebben veel problemen met temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HP staat voor HELP, alleen de E en de L zijn wegbezuinigd! Is een bekend verschijnsel bij HP zowel bij desktops en laptops. Valt weinig aan te doen, zit ergens IN het besturingssysteem van HP dat het zonder de laptop niet meer laat draaien. Je kan nog overwegen een andere fan (dus niet een door HP goedgekeurde fan) erin te doen. Vaak maakt de fan geen geluid en dan plotsklaps gaat ie als een gek loeien voor een kwartier... tja...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een achterdochtige reactie: hebben ze bij die reparatie de fan wel vervangen of hebben ze alleen maar gezegd dat ze iets hebben gedaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^freekfluweel; zou me niet verbazen. Hun helpdesk is nu wel echt op en top (moesten ze wel natuurlijk). Helaas was er voor mij geen optie om een andere laptop te kiezen, hoe dan ook; eens maar nooit meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties ! ik heb mijn accu uit mijn laptop gehaald kan dat er ook mee te maken hebben (hij zit dus alleen aangesloten op het lichtnet) ? En het zou mij niks verbazen als er nog steeds dezelfde fan inzit ...

Het beste antwoord

Ik heb dat een keer meegemaakt. Wat er toen aan de hand was dat er een programma (een driver van een Belkin-insteekkaart) de CPU doorlopend voor 100% belastte waardoor de CPU heet werd. Dat veroorzaakte het geloei van de fan.
Maar goed, je schrijft dat hij niet heet wordt dus het is niet zeker.
Ik zou dit in elk geval met Task Manager even checken.

Wat je ook kunt proberen is om met fan manager (open source programmaatje) de snelheid van de fan handmatig lager in te stellen. Maar dat is natuurlijk gevaarlijk in het geval de fan wel degelijk staat te blazen omdat er wat oververhit raakt.