Mijn universele adapter kan ik instellen op het juiste voltage van de oorspronkelijke. De oorspronkelijke levert 2 ampere, de universele 6. Kan dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op!
De antwoorden hieronder van "tonb" en "depauwroger" zijn niet juist, en kunnen gevaarlijk zijn! Zie mijn onderste antwoord. Juist is wel dat de stroom bepaald wordt door de spanning en de weerstand. Daarom zal bij stoppen van 16A in je meterkast de stroom natuurlijk niet altijd 16 A zijn, maar wordt deze worden begrenst door het aantal apparaten dat je aansluit. Dat is waarschijnlijk ook de verwarring die hier ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welles, nietes. ;-) vertel ons over wat voor apparaat het gaat, dan kunnen we ons antwoord verfijnen.

Het beste antwoord

De hierboven gegeven antwoorden zijn apert onjuist, en kunnen zelfs gevaarlijk zijn!!

Er zijn verschillende typen oplaadbare batterijen die elk hun bepaalde laadstroom ( karakteristiek ) vereisen en soms ook minimale en maximale laadniveau's). Van belang is hier de (verandering van) de zogenaamde "inwendige weerstand" van de batterij. Deze is heel ander voor Ni-Cad batterijen dan voor, bijvoorbeeld NiMH batterijen of lithium-ion batterijen.

Als de stroom niet begrenst is voor het specifieke type oplader kunnen de batterijen in brand vliegen of zelfs ontploffen. De stroom wordt bepaald door voedingsspanning en de som van de inwendige weerstand van de batterij + de inwendige weerstand van de voeding zelf.

Deze waarschuwing voor batterij brand en/of explosie is ook vaak te lezen op batterij laders.

Denk maar aan de problemen met de lithium-ion batterijen van de nieuwe Boeing 787 die in de fik vlogen. Voorlopig mogen de Boeings van dit type niet meer vliegen, totdat duidelijk is wat er precies mis is met de lader en/of de batterij.

**elektrotechnicus**
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over adapters en niet over batterij opladers.
En een goede oplader begrenst de oplaadstroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste adapters laden (ook) een (ingebouwde) batterij.
Omdat het gebruik er niet bij staat is het dus gevaarlijk om deze vraag zonder meer te beantwoorden met "kan wel". Uw reactie kan dus op zichzelf wel juist zijn, maar daar wordt het antwoord niet anders door. Dat een goede adapter de oplaadstroom begrenst is waar, maar daar heb je niets aan als die stroom begrenst is op 6A in plaats van 2 A. Ook hier is dus u reactie niet onjuist, de vraag is echter waar die begrenzing loopt.

Andere antwoorden (2)

Geen probleem. De hoeveelheid stroom die gaat lopen (ampere) is afhankelijk van hoeveel het aangesloten apparaat "vraagt". Die 6 ampere is dan ook meer een indicatie van het maximum, dan van de hoeveelheid die er daadwerkelijk gaat lopen. Let wel goed op de polariteit (+ en - niet omwisselen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het snelle antwoord. Nog een vraag: + en - is toch onmogelijk om te wisselen met de drie-polige netstekkers die in het apparaat gaan? ( Ik moet mijn natuurkunde lessen van toen weer helemaal ophalen!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De netspanning is wisselspanning en heeft een fase en een nul. Die kun je wel degelijk omwisselen, maar het kan geen kwaad. Ingeval van een gelijkspanningsadapter (AC->DC) zit er een gelijkrichter in die er altijd de juiste gelijkspanning van maakt. Even technisch: de fase van de netstroom wisselt tussen +325V en -325 volt met een mooie sinus. Als je dat omdraait, doet-ie dat nog steeds.
Het belangrijkste is de juiste spanning (Volt), de stroom (Ampère) die zal geleverd worden is altijd in functie van het aangesloten toestel (batterij).
Als u een batterijlader aansluit op een batterij die maar half leeg is zal er ook maar zoveel stroom vloeien als de batterij nodig heeft.
Het voordeel van uw universele lader is dat hij veel meer aankan dan uw batterij.
Zelfs indien het omgekeerd zou zijn dan zal u lader minder stroom leveren dan uw batterij wenst maar ook dan zal die opladen, alleen zal het langer duren.
Dus in beide gevallen geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet op de batterij oplader, maar op een adapter.