Is er een groot verschil in 400mb/s en 175 mb/s schrijfsnelheid?

De laatste tijd ben ik bezig met een PC samen te stellen en heb nu keuze uit 2 verschillende SSD schijven.
De ene heeft: leessnelheid van 550 MB/sec en een schrijfsnelheid van 400 MB/sec
De andere SSD schijf heeft: 500 MB/sec en een schrijfsnelheid van 175 MB/sec

Dus ik vraag me af of je dit verschil erg zult merken en in welke opzichten dan het meest?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Als je echt een keuze hebt, en ze zijn allebei een duur, dan maakt het veel uit. Logisch gezien lijkt mij die snellere SSD ook een stuk duurder, en kun je afwegen of je dat wel nodig hebt. Je merkt het verschil vooral bij opslaan en kopieren van bestanden. Verder merk je ook een beetje verschil in het opstarten van programma's, en je computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit verschil zal enorm groot zijn. Het gaat hier om snellere schrijfsnelheid van bestanden. 400 mb/s is meer dan 2 keer zo veel als 175 mb/s dus zal je hier veel van merken.

Als je bepaalde bestanden overschrijft zal je merken dat het met 400 mb/s veel sneller gaat en als je je operating system op de ssd zet zal deze waarschijnlijk ook sneller opstarten met 400 mb/s.

Ik raad verder aan om een SSD van een Intel of Samsung te kopen. Deze zijn iets duurder maar zijn erg duurzaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het kopiëren van een paar kleine bestanden zal je het snelheidsverschil niet direct merken, als je grote bestanden wilt overzetten (lees meerdere GB’s) is het verschil wel merkbaar. De lees-schrijfacties verlopen dan beduidend sneller.
Bijvoorbeeld bij het verwerken van grote videobestanden is er een duidelijk verschil tussen beide snelheden.