Stand-by stroom verbruik, hoe te weten?

Hoi,
Mijn vraag is erg simpel, hoe kan je weten(of berekenen) Hoeveel Watt, stroom me pc verbruikt in de Stand-by mode...
moet je daarvoor weten wat er allemaal in je pc zit? of kijken naar de componenten hoeveel watt ze gebruiken??

Ik heb echt geen flauw idee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig te berekenen. Makkelijker is een Watt-meter te halen bij een doe-het-zelfzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of alles in huis uitschakelen, behalve de pc, en dan naar het stroomverbruik kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het antwoord op je vraag moet de verkopende winkel je kunnen geven. je maakt ook kans bij jouw energie (gas&licht) leverancier. als je die even opbelt, kan je daar informeren.
heb ik destijds gedaan toen er verschillende nieuwe apparaten in huis kwamen, die het verbruik omhoog zouden "jagen" en dus de rekening. :)
zij konden mij feilloos vertellen hoe het zat qua verbruik en aanvullend qua bedragen. succes!

Het beste antwoord

Dat is heel lastig omdat de benodigde gegevens slecht te achterhalen zijn, zeker als je het ook nog van alle apparaten uit wil zoeken.
Wat je beter kan doen, is een energie meter aanschaffen, (rond de 20 euro) dan weet je zo wat je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm ja, zo'n ding heb ik wel eens eerder gezien.
Maar uhm...
Is het echt niet mogelijk om te kunnen uitrekenen zonder zo'n apparaat?
Ongeveer weten is ook wel oke.
Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg nooit nooit, maar voor je exacte gegevens, bij elkaar hebt, ben je kwa tijd veel meer geld kwijt.

Andere antwoorden (1)

Als je een moderne meter hebt (met knipperlampje), kun je dit benaderen. Zet eerst tenminste alles uit wat een wisselend stroomverbruik heeft (wasmachine, koffieautomaat e.d.). Meet dan hoeveel tijd er zit tussen twee flitsen van het ledje. Doe dit nog eens terwijl je een apparaat aan hebt staan dat je wilt meten. De tweede tijd zal korter zijn. Doe 3600 / seconden voor het aantal Watts. Trek de wattages van elkaar af en je hebt het verbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zonder elke ''meter'' dan?
Is dat niet mogelijk?
Ongeveer (Gem) is ook wel goed hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn pc in standby verbruikt ongeveer 3 Watt. Ik denk dat dit voor de meeste pc's zo is.