Bestaat een tralie-zijkant voor mijn computerkast?

Ik vond mijn PC (desktop) te luidruchtig. De herrie bleek te komen van de twee ventilatoren die de lucht uit de kast naar buiten blazen. Ik heb die twee ventilatoren losgekoppeld zodat ze stilstaan. Nu draait alleen nog de ventilator van het koelblok van de CPU, en de ventilator van de voeding. Mijn PC is nu heerlijk stil.

Bij normaal gebruik blijft de temperatuur van de CPU binnen de perken. Bij intensief gebruik wordt de CPU echter heter dan ik wil. Ik kan dan twee dingen doen: of de twee kastventilatoren weer aanzetten, maar dan zit ik in de herrie. Of het zijpaneel van de kast afhalen, zodat de kast open is. Dan blijft de CPU ook zonder kastventilatoren koel, zonder dat de PC herrie gaat maken.

Ik wil echter niet met een open PC-kast werken. De gordijnen zouden erin kunnen waaien, of ik zou met de stofzuiger in de kast kunnen komen en zo dingen kapot maken (de PC-kast staat onder het bureau op de grond).

Een goede oplossing zou zijn: het huidige, dichte zijpaneel vervangen door een zijpaneel dat uit tralies bestaat. Of een gaasachtig zijpaneel. Of een zijpaneel dat op een andere manier zo veel mogelijk gaten bevat. Dat zou toch voldoende koeling geven zonder dat het binnenste van de PC gevaar loopt.

Bestaat zo'n "super-open" zijpaneel? Zo ja, waar koop ik het?

Toegevoegd na 2 minuten:

De kast is een Antec P183 V3.

Gekozen omdat hij volgens review-sites zo stil zou zijn. Dat valt dus tegen... (de luidruchtige ventilatoren horen bij de kast).

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/395008 .

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Volgens mij bestaat er geen kant-en-klaar 'open' zijpaneel voor die kast en je moet je afvragen of dat gewenst is. Er zijn namelijk meerdere componenten die gekoeld moeten worden, denk aan andere chips op het moederbord, grafische kaart en in mindere mate dvd-spelers en schijven. Computerkasten worden zo ontworpen dat ze een goede 'airflow' hebben, waarbij er altijd lucht stroomt langs de diverse onderdelen. Haal je een zijkant weg, dan verstoor je dat behoorlijk.

Ik heb mijn kast helemaal gemodificeerd om zo stil mogelijk te zijn met dempingsmatten, speciale ventilatoren, regelaars voor de ventilatoren, etc. Het is de vraag of je daar de moeite en het geld voor over hebt, maar met enkele simpele ingrepen moet je probleem toch wel verholpen zijn. Denk aan toerenregelaars voor de luidruchtige ventilatoren, deze ventilatoren vervangen voor stillere, dempingspakkingen tussen ventilatoren en paneel, etc.