Hoe komt het dat FTP sneller is dan NAS?

Heeft natuurlijk uitleg nodig:
Ik heb een mediaplayer met interne HDD. Merk en type ACRyan Playon HD.
Deze heeft een bekabeling naar de router. En heb ik zowel NAS ingesteld als FTP.
Nu werk ik altijd met NAS, en kopieer ik vanuit mijn computer naar de NAS toe. Dit laat ik gewoon lopen.

Maar nu heb ik ook een mobiel (merk en type Samsung Galaxy S3 mini), die via SMB en via FTP kan connecten. Beiden gaan prima. Behalve bij de snelheid.
Via SMB is een bestand in 4 minuten over gezet. En via FTP is dit in 2 minuten. Overdragt snelheden is via SMB 800kBps en via FTP zag ik 1MB en zelfs 2MB voorbij komen.

Het verder netwerk wordt niet gebruik voor andere zaken. En de mobiel is uiteraard verbonden met wifi. De mediaplayer is niet aan het afspelen.
Mijn computer heeft ook een vaste bekabeling naar de router.

Hoe valt dit snelheidsverschil te verklaren?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ter volledigheid, ik probeer een bestand van ongeveer 400MB vanuit de mediaplayer naar mijn mobiel te copieren.
Als filemanager op mijn mobiel gebruik ik Solid Explorer, voor zowel de SMB als de FTP connectie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Even wat achtergrond informatie. SMB is van microsoft en de afspraken binnen deze standaard zijn niet openbaar en daarom is het niet duidelijk hoe dat precies werkt. Daardoor is alleen door microsoft software optimaal gebruik te maken van dit methode.

FTP is een standaard is volledig open is en daardoor kan met deze methode veel gemakkelijker gecommuniceerd worden. En daardoor ook veel sneller.

Waarom wordt dan SMB aangeboden en nog gebruikt. SMB is een veel veiliger methode. Bij FTP gaat het de transport van het bestand buiten de beveiliging van microsoft OS om. En bij SMB kan de externe gegevensbron aangeboden worden alsof het een onderdeel is van computer. Het is een extra schijf zoals een USB stick of een netwerkschijf.

Het is bekend probleem dat SMB langzamer is dan FTP en de oorzaak wordt gegeven dat SMB meer last heeft van lag. SMB stuurt het op in blokken en FTP stuurt het op in een stroom. Dit probleem is opgelost in SMB 2.0, maar blijkbaar gebruikt jouw mobieltje SMB 1.0.

SMB is ontworpen voor kleine netwerken met 3 of 4 computers. En FTP is ontworpen om bestanden over lange afstanden te sturen. En wifi is een netwerkafspraak voor de grote netwerken.

Conclusie gebruik FTP voor grote bestanden en als er geen FTP verbinding mogelijk is dan kun het versturen via SMB.