wat is het nut van de reactietijd bij een lcd monitor?

Mijn zoon heeft (een hardcore gamer) heeft vandaag een nieuwe monitor gekocht. Speciaal heeft hij er op gelet dat deze een reactietijd heeft van 2 ms.

Ik snap het niet goed. Voor een online game met een internet ping van 15 ms en een monitor met een framevernieuwing van 30 fps (33 ms), wat heeft een reactietijd van 2 ms dan voor zin? Zelfs bij een fps van 60 is de tijd tussen twee frames 16 ms.

Zie ik iets over het hoofd? Waar komt het nut van een reactietijd van een monitor van 2 ms tegenover 5 ms vandaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reactietijd die je geeft is pixel response time. Dit betekent dat een pixelkleur na het geven van ligt binnen 2 ms weer uitgedoofd is en veranderd is naar de volgende kleur pixel. Als die tijd laag is heb je geen ghosting meer in het Nederlands ook wel na-ijlen genoemd. Leuk dat hij hier goed op gelet heeft, maar ghosting is naar mijn idee al lang geen probleem meer bij beeldschermen. Wat nog wel een probleem is, is totale inputlag bij LCD-schermen, dat is de tijd die een signaal erover doet om van de DVI-input van je scherm totdat de pixel oplicht te komen. Deze totale input lag kan rond de 30-40ms hoger dan een ouderwetse CRT liggen. Proffesionele gamers tourden tot voor kort nog met CRT-schermen rond om dit probleem te omzeilen. En je kan je voorstellen hoe graag een persoon die met zijn complete PC op stap gaat graag over zou stappen naar een licht en plat LCD-scherm. Toegevoegd na 2 minuten: Ghosting is een rotgezicht, maar voor een gamer niet nadelig, inputlag is dat wel, dit kan dus 2-3 frames/s schelen. Totale inputlag wordt in de regel nooit opgegeven en moet je echt bij reviewsites vinden.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=V1mN6lYAJzE

Dat komt zo, je beseft dus wel dat als een game spel beweegt, of b.v. een video, dat je bij een trage reactie tijd strepen (of soort beeld echo) krijgt. Waar je redenering mank gaat is dat je waarschijnlijk denkt dat het hele beeld over internet naar de monitor gestuurd word, echter dit is niet het geval, de game krijgt alleen info over waar popetje x staat en hoe het beweegt en hoe snel, daarna berekent je pc/grafische kaart het beeld wat er bij hoort. Dit geld ook voor de game omgeving en andere spelers/objecten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100