Kan je een lithium CR2016 gebruiken op een moederbord?

Normaal gebruikt men de CR2032 die dubbel zo dik zijn. De CR2016 geven ook 3 Volt. Kan men eventueel twee CR2016-en op mekaar leggen opdat ze zo eventueel beter passen op het moederbord. Kan er iets fouts gebeuren op die manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Een CR2016 kun je wel gebruiken, twee geeft teveel spanning af. Je kunt wel de extra ruimte opvullen met een metalen muntje of iets dergelijks. Het batterijtje zal wel sneller leegraken. Beter kun je een passende CR 2032 uit Hema fietslampjes of Xenos elektrische waxinelichtjes halen. Ook zijn goedkope setjes batterijen bij Action te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling waar men de batterijtjes kan bekomen is meegenomen.

Andere antwoorden (1)

Bij twee batterijen op elkaar moet je de individuele spanning optellen, wat dus e verdubbeling van de spanning betekent: 6 Volt! Daar kan het IC niet tegen. Niet doen dus.