Wie weet het verschil tussen de memorysloten in mijn pc?

Ik heb een asus motherboard met memorysloten waarvan er 2 zwart zijn en de andere 2blauw. Ik heb laatst 4 bankjes van 512 mb geinstaleerd. Echter pc deed niets. Blauwe slots verwijderd daarna werkt hij wel met 2x 512mb.
Weet iemand hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.4K

Het beste antwoord

Een PC kan werken met dual channel memory. Dan worden twee geheugenchips parallel gebruikt, zodat de effectieve lees- en schrijfsnelheid verdubbelt (de opslagcapaciteit blijft gelijk).

Op jouw moederbord vormen de twee zwarte sloten samen zo'n dual-channel-setje, en de twee blauwe sloten ook.

Als je dus twee geheugenchips gebruikt, moet je ze allebei in dezelfde kleur steken, want alleen dan kan het moederbord de dual-channel-mogelijkheden gebruiken. Je kunt ze wel in een blauw en een zwart slot steken, en dan heb je dezelfde geheugencapaciteit, maar dan zal het moederbord in single-channel-modus werken en zal het geheugen dus met een lagere effectieve snelheid kunnen worden gelezen en geschreven.

Dual channel werkt echter alleen maar wanneer alle geheugenchips exact gelijk zijn. Daartoe worden geheugenchips vaak verkocht als setjes: een set van 2 voor dual channel, of een set van 4 voor quad channel. Dan heb je garantie dat alle chips uit zo'n set exact gelijk zijn; koop je ze apart, dan kunnen er kleine verschillen tussen de chips zitten, ook al koop je ze van hetzelfde merk en met dezelfde specificaties.

In jouw geval is het mogelijk dat je geheugenchips niet geheel identiek waren. Of dat je twee sets van 2 had, maar dat je niet de ene set in de blauwe sloten hebt gezet en de andere in de zwarte, maar dat je ze hebt verwisseld.

Ook is het mogelijk dat er domweg een hardwareprobleem is.

Nog een mogelijkheid is dat jouw moederbord overgaat op quad channel zodra vier sloten bezet zijn. Als je dan geen setje van 4 hebt gekocht, kan dat om bovengenoemde reden fout gaan. Je zou in dat geval kunnen kijken of je in je BIOS de quad channel kunt omzetten in dual channel.

Een laatste mogelijkheid, hoewel die minder waarschijnlijk is dan bovengenoemde, is dat je voeding net te zwak is om vier geheugenchips van stroom te voorzien. De spanning zakt dan tot net onder de waarde die nodig is. Dit gebeurt echter alleen bij erg krap bemeten voedingen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel verschillende chips hebben zolang ze maar op de zelfde snelheid zijn geklokt en cas latency ook het zelfde zijn.