Hoeveel procent van mijn budget moet ik uitgeven aan een processor, etc?

Gewoon alle computer onderdelen. Ik wil namelijk een pc bouwen. Bijv. 13% aan processor 30 aan grafische kaart.

Toegevoegd na 20 minuten:
Mijn budget is 450 euro en ik wil ermee gaan gamen (BF3 Ultra).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan wat je ermee wil gaan doen: Gamen 40-30% GPU/30-20%CPU
Video editen: 40-30%CPU Ook ligt het aan het budget, een DVD-brander kost evenveel in goedkoop als in een duur systeem, percentueel zal het daardoor anders uitpakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het erbij gezet.

Het beste antwoord

Met dat budget wil je dus een 60 fps ervaring hebben. Dat wordt kiele kiele. Dat hele percentage-prijs ding is flauwekul. Pak een 660 Ti, wat de minste videokaart is waarmee je 60 fps in Ultra kan halen. Dan ben je ongeveer 280 Euro kwijt.

Gebruik als processor een AMD Phenom II X4 965 Black Edition wat voor het geld (85 Euro ongeveer) een heel goede processor is die snel genoeg is voor de zwaardere games. Kun je ook nog een stuk overklokken. Op Hardware.info hebben ze een overklok-tutorial geschreven voor PhenomII CPU's.

Dan zit je op 365 Euro.

GA-78LMT-USB3 moederbord (55 Euro) --) 420 Euro

Daarbij pak je geheugen, 4 GB voor ongeveer 20 Euro, bijv. Corsair CMV4GX3M2A1333C9. --> 440 Euro.

Harde schijf, kast en DVD-speler uit/van je huidige computer halen.

Dit is de enige manier waarop het kan, als je perse BF3 goed (dus met 60 fps) op Ultra wil kunnen spelen.

Is het uit elkaar halen van je huidige computer geen optie, of heb je die niet, dan moet je gaan sprokkelen. HDD ergens vandaan toveren (marktplaats bijv.). Hoewel dat in het geval van hardeschijven niet altijd aan te raden valt is er vast wel een leuk bedrag een 250 of 320 GB Hdd te vinden. Maar dat limiet 450 Euro in totaal ga je dus niet halen.

Als je alles compleet wil hebben, dus incl. muis toetsenbord, monitor, moet je het gewoon vergeten en kijken naar een PS3 of Xbox360. PC gaming met max-specs vergt gewoon een opstelling die prijziger is dan 450 Euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf wat ik te denken aan een HD 8670 en een intel core g860. Hoeveel fps haal je daarmee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk een 6870? Dat is een midrange kaartje. En de G860 is een budget processor. Kan nog steeds een leuk systeem opleveren, maar BF3 op Ultra moet je dan vergeten. De configuratie die ik gaf is de minimale om dat goed te kunnen. Daar is dan vooral de kaart het belangrijkste. De nieuwere games gebruiken wel 4 cores. Zou kunnen dat BF3 dat ook doet. Dus een dual core als de G860 is dan toch een minder goed idee, aangezien jij de ambitie hebt om een capabele gamemachine neer te zetten. Als je je ambities gaat terugschroeven, dan kan een G860 wel een aardige optie zijn. Als kaart neem je dan beter een 7850 die een stuk beter presteert dan de 6870, en beter te overklokken is. Persoonlijk zou ik toch het extra geld uitgeven voor een betere CPU, zodat als je over een jaar oid weer wat geld hebt, de videokaart kan upgraden, zonder dat je je processor hoeft te vervangen. Dat zou dan weer die AMD Phenom II X4 965 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de x4 dan ook samen net de 7850? Hoe duur en hoe goed word hij dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ook een prima combinatie. Van Ultra zul je dan iets naar beneden moeten gaan. Hardware.info heeft de 7850 getest, en gebruikte daar mede BF3 voor. Met alle grafische opties aan, zit je dan op iets over de 40 fps. Voor sommigen is dat acceptabel, maar zeker bij BF3 zou ik gewoon voor de beste speelervaring gaan. De graphics een beetje terugschroeven merk je amper iets van. Sowieso niet kwa speelervaring. Het loopt alleen wel een stuk soepeler. Het is een kwestie van spelen met verschillende grafische opties. AA zet je gewoon uit, schaduws minder gedetailleerd. Van die kleine dingen waar de game eigenlijk amper echt minder mooi van wordt. De FPS schiet echter wel omhoog. Met een 965 X4 en 7850 zit je dus op 'high' (gemiddeld genomen dus tussen Medium en Ultra in). De normale 7850's zitten op ongeveer 200 Euro en de OC-versies ongeveer 40 euro duurder.