Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom trekken vrijwel alle ventilatoren bij laptops hun lucht van onderaf?

ik heb vrij veel mijn laptop op mijn schoot, het woord laptop zegt het al. Maar daardoor blokkeer ik dus mn ventilator en dat zorgt dat mijn broek ontdaan wordt van stof waardoor de ventilator 'verstoft'. Lijkt mij veel handiger de ventilator aan de bovenkant zijn licht te laten opzuigen. Zal mss een kleine aanpassing op de layout zijn.

11 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop in ieder geval eens een laptoptafeltje voor een paar euro bij ikea ofzo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb hier twee laptops staan (een HP en een medion), waarvan de HP aan de zijkant lucht onttrekt en de medion aan de achterkant. Mijn Zus heeft ook twee laptops (een asus en een toshiba) waarvan de toshiba de lucht ook aan de zijkant onttrekt en de asus wel van onder af.
Dus het is echt niet zo dat alle laptops de lucht van onderaf onttrekken.

Maar waarom doen sommige laptops dat dan wel?

Bovenkant is geen optie, dat is qua design gewoon een no-go. Zijkant lijkt de beste optie, en wordt dus volgens mij veel gebruikt. Probleem is dat de fabrikant op deze manier minder ruimte heeft voor aansluitingen. Zit de ventilator aan de onderkant dan heb je meer plaats voor aansluitingen. Laptops met ventilatie aan de onderkant zijn meestal ook meer bedoelt als laptop om gewoon standaard op je bureau te hebben staan, veelal worden ventilators aan de onderkant toegepast in zakelijke laptops, zodat je genoeg ruimte overhoudt voor aansluiten van eventueel toetsenbord, muis, printer, scanner, beamer, weet ik veel wat niet al.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd, niet niet alles laptops hebben het luchtinlaat aan de onderkant (De macbook air heeft het in de scharnieren verwerkt).

De reden dat het (bijna) nooit aan de boven is, is niet alleen maar omdat het niet mooi is. Maar omdat het processor meestal aan de onderkant van het laptop zit. Daardoor in het niet praktisch om het lucht inlaat aan de bovenkant te zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding