Hoe lang duurt het voordat een Laptop verouderd is?

Hoe lang duurt het in het algemeen voordat een Laptop verouderd is? En hoeveel jaar kun je het best wachten met het aanschaffen van een nieuw model?

Mijn laptop is momenteel 2 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.6K

Het beste antwoord

Voor computers geldt over het algemeen dat ze, zodra je de deur van de winkel achter je dicht doet, verouderd zijn.

Maar dat is niet het punt, er is altijd wel ergens iets wat nog beter of nog sneller is. Het gaat er om, hoe lang jij er de dingen mee kunt doen die je er mee wil doen.

Als je dus een hele snelle laptop nodig hebt met een hele goede grafische kaart omdat je er hele nieuwe software of games mee wil spelen of films mee wil bewerken, dan zal je over het algemeen sneller een nieuwe willen dan iemand die zijn laptop alleen gebruikt om te internetten en wat documenten te maken.

Hoe lang je het beste kunt wachten voor je een nieuwe koopt, hangt helemaal af van hoeveel geld je te besteden hebt en of je echt het allernieuwste nodig hebt (omdat je b.v. voor je werk of je opleiding gebruik moet maken van bepaalde versies van software of besturingssysteem). Een laptop is geen waardevaste investering dus het allerbeste kun je hem zelf helemaal 'opgebruiken'.

Fiscaal gezien schrijf je een laptop af in 3 of 5 jaar. Dus je zou er eigenlijk minstens 3 jaar mee moeten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De restwaarde is nul, zodra je de deur van de winkel achter je dichtdoet.
Maar verouderd? Verder goed onderscheid, van die films - gewoon internet gebruik. Maakt wel veel uit ja, wat je ermee wilt doen, hoe snel je compie moet zijn, (en dus, hoe snel hij hopeloos verouderd is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks, net een SSD ingebouwd hij gaat nog een paar jaar mee :).

Andere antwoorden (2)

de meeste laptops gaan ongeveer 5 jaar mee maar hangt af van het merk
het hangt ook af van hoeveel je em gebruikt
die van jou kan vast nog wel even mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De levensduur van een product heeft weinig tot niets te maken met of het product verouderd is of niet. Een auto uit 1980 kan nog prima rijden, maar is hopeloos verouderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste auto's gaan in de praktijk 10-15 jaar mee.
Als mijn auto uit 1996 niet allerlei gebreken zou zijn gaan vertonen had ik hem niet ingeruild...
Auto's veranderen veel langzamer dan fabrikanten je willen laten geloven, een goed onderhouden auto uit 1996 voldoet nog prima aan de huidige eisen. (Rijdt nog netjes 120, is redelijk schoon, comfortabel en veilig.) Voor computer geldt een ander verhaal: elke versie van elk programma is weer 'slimmer' waardoor het meer van de computer vraagt. Probeer windows 8 en office 2010 maar eens op een pentium 4 te laten draaien ... Maar een moderne laptop zal makkelijk vijf jaar meegaan zolang je geen extreme (zeer moderne) dingen (software) wilt draaien. Niet te veel updaten is waarschijnlijk het devies.
Gemiddeld is een laptop na 3 jaar verouderd maar voor sommige doeleinden kan een computer na een maand al verouderd zijn:

De leeftijd van uw laptop speelt zeer zeker een rol bij de afweging een nieuwe te kopen of over te gaan tot reparatie. Bij laptops van 3 jaar en ouder is het over het algemeen niet meer de moeite om te repareren. De technologische ontwikkelingen in de laptopbranche gaan immers zo snel dat bij laptops ouder dan 3 jaar vrijwel alles verouderd is en u veel beter een nieuwe aan kunt schaffen. Bij laptops van nog geen jaar oud, valt de computer meestal nog binnen de garantie en kunt u deze meestal kosteloos laten repareren. Voor laptops van 1 tot 3 jaar kan het nog lonen om te laten repareren. Dit zal van een aantal andere factoren afhangen, zoals bijvoorbeeld de technische specificaties van de oude laptop en de mogelijkheden die nieuwe vergelijkbare laptops bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verouderd of niet heeft niet per se met de leeftijd/reparatiekosten te maken.
Het gaat erom om het ding zijn dingen nog kan doen. Een windows XP laptop van vijf jaar oud zal nog redelijk meekunnen zolang je een beetje internet, emailt en je eigen programma's draait.
Wil je de nieuwste games kunnen draaien is 3 jaar al heeeel oud.