Waarom zijn de AMD CPU's met 6/8 cores véél goedkoper dan de Intel CPU's met 6/8 cores?

't Scheelt zo een factor 3 of 4!
Is er dan een dusdanig wezenlijk verschil in ontwerp dat dat prijsverschil (redelijk) rechtvaardigd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (1)

Intel cpu's zijn een stuk efficiënter (tegenwoordig). AMD kan op dit moment erg slecht concurreren met Intel vooral op high end gebied.

Komt er op neer dat een Intel gewoon heel wat meer per MHz voor elkaar krijgt dan AMD. Dan kan AMD dat enigszins compenseren door meer cores en/of een hogere clock frequentie en natuurlijk door de prijs te drukken. Maar in de praktijk zie je dat Intel's quads de vloer aanvegen met AMD's octacores.

Overigens AMD's nieuwste "bulldozer" (code naam net als bij Intel ivy bridge voor de huidige reeks) cpu's zijn geen echte octa core cpu's. Er is eerder sprake van 4x 1,5 cores ze dachten namelijk dat bepaalde berekeningen niet zo vaak voorkomen en dus daar geen hele rekeneenheid per core voor nodig was dus hebben ze die gedeeld.

Ook na de flop vd "bulldozers" staat het haast stil bij AMD lijkt het. Vaak komt het het gunstigste uit om een oude generatie AMD cpu te kiezen als je een budget hebt waar AMD voordeliger kan uitpakken. Zo is het bv niet ongebruikelijk vandaag de dag nog een Phennom II te kopen terwijl die al op de markt zijn gekomen in de tijd vd C2D cpu's aan intel's kant en dat is toch zeker al 2 generaties geleden.