Is 12/16GB ramgeheugen merkbaar sneller dan 8gb werkgeheugen?

Momenteel heb ik een laptop met 8gb werkgeheugen, nu wil ik volgend jaar of het jaar daarop een nieuwe laptop kopen. Deze laptop ga ik zelf samenstellen, maar is 12 of 16gb dan echt merkbaar sneller dan de 8gb dat ik momenteel heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.4K

Het beste antwoord

Nee, dat ga je niet merken. 8GB geheugen komt al nauwelijks vol in de meeste gevallen. Tenzij je enorm zware videobewerkingen gaat doen en dingen gaat renderen. Als je gewoon een beetje gamed, beetje werkt en de normale dingen doet zal het geen verschil maken. Dan kan je beter wat meer investeren in een snellere processor of videokaart of harde schijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan hou ik het momenteel op 8gb 1333mhz.

Andere antwoorden (2)

Je kunt met een programmaatje zelf kijken of je geheugen vol is, of hoeveel je nog over hebt. Met 8Gb geheugen zul je waarschijnlijk nog vrij geheugen hebben, en dan geeft meer geheugen geen of zo goed als geen snelheidswinst.
Alleen als je hele specifieke programma's gebruikt die veel geheugen kunnen gebruiken, heb je iets aan meer geheugen. Zo niet, dan is de snelheid van het geheugen, en vooral ook de specificaties van andere componenten meer van belang.
Ik heb zelf een laptop (macbook pro) met 16Gb geheugen, omdat ik merkte dat photoshop het geheugen soms opmaakte, wanneer ik veel foto's met veel megapixels aan elkaar plakte, of grote bestanden voor drukwerk met veel dpi gebruikte. De computer werd dan plots heel traag, omdat het RAM geheugen niet toereikend was. Behalve dat heb ik eigenlijk zelden of nooit meer dan 4Gb nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat je ''volgend jaar'' een nieuwe laptop gaat aanschaffen. Aangezien de prijzen van ram modules steeds lager worden en je 8 GB bijna niet vol krijgt onder normale omstandigheden, raad ik je aan om voor 8 GB te gaan op een hogere snelheid.
Nu is de standaard 1600 MHz en dat geeft ons 6,4 miljard gegevensoverdrachten per seconde. Stel dat jij volgend jaar voor 2000MHz gaat dan is de gegevensoverdracht 12,8 miljard per seconde, en liggen de prijzen waarschijnlijk gelijk of lager als die van de 1600MHz nu ligt.
Hoop dat u vraag beantwoord is:)