Hoe kom ik erachter of een USB-poort USB 2.0 of USB 3.0 is?

Ik heb een computer met een USB-poort waarvan ik de snelheid (USB 2.0 of USB 3.0) niet ken. Ik heb alleen maar USB 2.0 devices. De computer draait Windows 7 Professional.

Hoe kan ik erachter komen of deze poort USB 2.0 of USB 3.0 is?

Toegevoegd na 31 minuten:

De betreffende computer heeft aan de achterkant een aantal USB-poorten waarvan ik weet dat ze USB 2.0 zijn. Eveneens aan de achterkant zitten een aantal poorten waarvan ik weet dat ze USB 3.0 zijn.

Aan de voorkant zitten een aantal poorten waarvan ik de snelheid niet ken. Wat ik wil ontdekken is dus of deze poorten (aan de voorkant) USB 2.0 of USB 3.0 zijn.

In Apparaatbeheer kijken heeft dus niet veel zin, daar zie ik alleen maar dat de computer zowel USB 2.0 als USB 3.0 heeft - en dat wist ik al.

Het gaat dus om de snelheid van deze paar poorten waarvan ik de snelheid nu niet ken.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware
79.5K

Het beste antwoord

Makkelijkste (er zijn uitzonderingen waarbij dit niet toegepast is) is om bij de poorten te gaan kijken of de plaatjes blauw zijn (wat normaal zwart is bij usb 2.0).

of een HW(hardware)monitor(software) gebruiken en bij de moederbord kijken naar de poorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je hebt gelijk! +!
Cryofiel
11 jaar geleden
Die kleurentruc werkt inderdaad: de aansluitingen aan de achterkant waarvan ik weet dat ze USB 2.0 zijn, zijn zwart, en de aansluitingen aan de achterkant waarvan ik weet dat ze USB 3.0 zijn, zijn blauw. De aansluitingen aan de voorkant zijn blauw. En bij het insteken van een USB 2.0 connector (ik heb geen USB 3.0 connectoren) voelen ze "anders" aan. Dus inderdaad, de blauwe kleur geeft aan dat het om USB 3.0 gaat. (En ik aanvankelijk maar denken dat ze gewoon een vrolijk blauw kleurtje hadden gekozen, dat goed paste bij het blauwe power-LEDje en de blauwe HD-LED...)

Andere antwoorden (4)

Ik heb zelf geen computer met usb 3.0 dus ik kan niet garanderen dat het op deze manier werkt, maar dezelfde vraag is een aantal jaren terug gesteld op yahoo answers (zie link).

Volgens het antwoord dat daar als beste is gekozen kun je dat als volgt zien:

klik met de rechtermuisknop op 'deze computer' en kies 'beheer'. ga naar apparaatbeheer en klik het onderdeel 'usb controller' open. als je daar niets ziet staan met de omschrijving usb 3.0 dan is de kans klein dat je usb 3.0 hebt.

je zou ook met de rechtermuisknop op je usb controller kunnen klikken en kijken of er bij 'eigenschappen' iets over staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb nog even verder gegoogled en het lijkt te kloppen. ik heb een relevante afbeelding onder mijn antwoord bijgevoegd. het zou dus in apparaatbeheer te zien moeten zijn.

Toegevoegd na 25 minuten:
Nav het antwoord van mcjambi ben ik gaan zoeken en inderdaad: "Een USB 3.0 poort kan je makkelijk herkennen aan de blauwe connectoren. Ook de bij de kabels zullen de connectoren ook een blauwe kleur hebben."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het visueel beoordelen.
Zie afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. Dacht dat je met tools als HWinfo32/64 wel ff kon kijken welke apparaten op welke controller zitten aangesloten. Dat kan ook wel maar als ik een usb2 flash drive aansluit op een blauwe usb3 poort wordt die toch doorgelinkt naar een usb2 controller op het systeem. Dus die vlieger gaat niet echt op.

Wat je wel zou kunnen doen als je een beetje een geavanceerde bios hebt om alle usb controllers behalve de usb3 controller(s) uit te zetten als daarna het poortje nog werkt weet je dat die usb3 ondersteund.

Je kunt ook nog eens de kast openen en kijken op welk poortje het front panel is aangesloten en zo via de mobo handleiding nagaan of dat een poortje is met usb3 ondersteuning.

Overigens ziet een interne usb3 connector er toch een stuk anders uit dan een usb2 connector. Daar zou je het ook al aan kunnen zien lijkt me.
http://www.bing.com/images/search?q=internal+usb3+connector&FORM=HDRSC2#x0y114
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
usb 3 is blauw
en usb 2.0 is zwart van kleur