op mijn externe harde schijf had ik al mijn vakantiefoto's van de afgelopen jaren staan nu staat er ineens niks meer op is dit te fixen zonder backup?

Alle vakantiefoto's van de afgelopen jaren bewaarde ik op m'n externe harde schijf... echter nu is op onverklaarbare wijze al mijn inhoud weg... ik baal echt gigantisch! en ik heb ook geen back-up gemaakt (hartstikke dom realiseer ik me nu pas) maar alsjeblieft heeft iemand hiervoor een oplossing?

Het merk is overigens packard-bell

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Kan de hardeschijf stuk zijn? Die van mij is ooit gevallen en heeft kuren. Soms zegt hij dat mappen leeg zijn, en als ik hem op een andere PC aansluit is de inhoud ineens weer zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede leer voor jou en voor anderen: elke schijf gaat ooit een keer stuk. Dat kan al vandaag zijn. Zorg voor een backup van je belangrijke zaken.

Antwoorden (5)

Dit is op te lossen door data recovery. In veel gevallen is het grootste deel van de bestanden na een crash nog wel te achterhalen. Je kunt dit zelf proberen door te googelen op data recovery software. Ik neem aan dat de foto's erg belangrijk voor je zijn en dan kun je er ook voor kiezen om een prof te laten kijken naar je harddisk. Ook hier kun je googelen op bedrijfjes bij jou in de buurt of even naar de lokale computerwinkel bellen. Voor een idee van de werkwijze en een idee voor wat het kost kun je even de tekst via de link lezen.

Succes en ik hoop dat je foto's ed te redden zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord! het probleem is volgens mij eigenlijk meer gericht op het feit dat de inhoud weg is dan dat de harde schijf kapot is... want die werkt gewoon nog prima (hij heeft alleen een andere naam als ik bij 'computer' kijk) de vraag is dus echt alleen hoe ik m'n foto's terug krijg... ik ga het nu met een recovery programma proberen, maar ik ben er bang voor...
Als je geen specifieke opdrachten hebt uitgevoerd op je externe HD zoals format of delete dan lijkt het me sterk dat die HD ineens leeg is.

Wat wel kan is dat je externe HD een andere drive letter heeft gekregen in je systeem. Dan zit je wellicht op 'n verkeerd medium te kijken zoals een andere PC HD of een USB stick.

Klik "computer" aan in het menu Start en kijk waar die externe HD onder staat. Je ziet dan meteen voor hoeveel % die HD volgeschreven is.

Vanaf daar moet je 'm dan gewoon kunnen openen en je bestanden kunnen zien. (aanklikken)

Zie je de e-HD niet dan is misschien de USB aansluiting niet goed gelegd. Probeer een andere USB poort.
Is de stroom naar de e-HD aangesloten (voorzover nodig)

Overigens mag je 'n e-HD nooit 'live' van de USB poort halen. Je moet altijd de tool 'hardware veilig verwijderen' gebruiken om te voorkomen dat de e-HD beschadigd raakt.

Wat ook wel eens wil helpen bij 'onzichtbare' bestanden' is om de computer opnieuw op te starten met de e-HD aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wederom bedankt voor het antwoord... echter ik denk niet dat ik het kan fixen... ik heb al geprobeerd de e-hd aan te sluiten op 2 laptops en een vaste pc en overal gebeurd hetzelfde... daarnaast heb ik het idee dat de pc hem telkens opnieuw wel 'ziet' als ik gewoon bij 'computer' kijk... maar als ik vervolgens een recovery wil uitvoeren op de 'verwisselbare schijven' dan valt de e-hd volgens de pc daar ineens niet onder... het lijkt dus wel dat hij hem dan ineens niet meer ziet... ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dan denk ik dat je e-HD een serieus probleem heeft. Dan is waarschijnlijk het MBR (MasterBootRecord) of GPT corrupt geraakt . Als dat is gebeurd dan zijn de bestanden op de schijf niet meer benaderbaar. Kijk 'ns op dit forum: http://www.pctuts.be/f422/windows-7-externe-hdd-niet-toegangkelijk-41252/index2.html Daar worden wat oplossingen aangedragen. En anders de tip van AdrieK maar opvolgen: Op vakantie gaan en nieuwe foto's maken. ;-)
met een gratis programma zoals testdisk kun je uitvinden wat er eventueel nog te herstellen is.
Als het ding echt kapot is rest opnieuw op vakantie gaan, of een bedrijf inhuren dat voor duizenden euro's je files nog terug kan halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een paar dingen belangrijk:
Laat je schijf uit en doe er even niets meer mee. Als er mechanische defecten zijn kan hij door te "klungelen" verder achteruit gaan.

Informeer goed naar de mogelijkheden en evt. kosten en bedenk dan pas wat je wilt gaan doen.

Computerwinkels zijn geen data-recovery specialisten. Ze zullen je goedbedoeld willen helpen (en dit soms ook wel kunnen) maar het komt ook voor dat zij met de beste bedoelingen een schijf dermate kapot laten draaien dat hij ook door data recovery specialisten niet meer te redden is.

Als je eea zelf wilt proberen, staat onder de link het eea aan software die je kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb zelf met het prog recuva goede resultaten behaald. Gratis downloaden